CeMBeton nyilatkozata a 320/2023. (VII.17.) Kormányrendelet kapcsán

526

A Magyar Közlöny 2023. július 17-i számában megjelent meg a Kormány 320/2023. (VII. 17.) Korm. rendelete a jelentős térítésmentes kibocsátásiegység-kiosztásban részesülő létesítmény üzemeltetőjét érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról. A rendeletre reagálva a CeMBeton, mint az Európai Cementipari Szövetség (CEMBUREAU) tagja hangsúlyozta, hogy a bevezetésre került tranzakciós díj és a szén-dioxid kvóta adó együttesen katasztrofális hatással lesz a cement- és mésziparra.

Kétféle teherről van szó

  1. Tranzakciós díj, amelynek mértéke a tranzakcióval érintett, térítésmentesen kiosztott kibocsátási egységek értékének 10%-a.
  2. Szén-dioxid kvóta adó, amelynek mértéke 40 EUR/tCO2-vel egyenértékű magyar forintnak megfelelő összeg. Az adót – függetlenül a július 17-i kihirdetéstől – visszamenőleges hatállyal 2023. január első napjától kezdődően kell megfizetnie az érintett vállalkozásoknak.

A szövetség véleménye szerint a két adó együttesen katasztrofális hatással lesz a cement- és mésziparra. Ehhez kapcsolódóan megemlítették, hogy a 2021 júliusában szintén rendeletben meghatározott kiegészítő bányajáradékot [1] azóta is változatlan formában kell megfizetnie a belföldi cementipar szereplőinek. Ugyanakkor a Magyarországra behozott cementtermékekre ilyen szankciók nem vonatkoznak, így azok a termékek jelentős versenyelőnyhöz jutnak.

Megítélésük szerint a Kormány 320/2023. (VII. 17.) Korm. rendelete kérdéseket vet fel, mert az ETS rendszer az EU jogon és az EU jog primátusán alapul, amelynek a magyar kormány általi megváltoztatása aggályos. Ezen kívül a kvóta kiosztás ingyenessége és a kvótán belüli felhasználás is egy 2012-es törvény szerint történik, amelyet most egy kormányrendelet változtat meg. Végül egy adónem visszamenőleges hatályú megállapítása véleményük szerint az Alaptörvényben rögzített jogalkotási elveket sért.

“Azt, hogy ez mekkora adóbefizetéssel jár az iparág részéről, még nem látjuk. Becslésekbe korai bocsátkozni, jelenleg is zajlik a jogszabály értelmezése. Véleményünk szerint a kihirdetett kormányrendelet éves szinten több milliárd forintos extra terhet jelent az iparág számára” – áll a szövetség közleményében.

Mind a hazai, mind az európai cementipar fő törekvése a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkentése, és a szén-dioxid-semlegesség elérése 2050-re

A Kormányrendelet nemcsak a kibocsátás-csökkentést célzó beruházásokat  veszélyezteti, hanem az alaptevékenység, a termelés válik veszélyeztetetté, lehetetlenül el. Iparág ezen kívül folyamatosan jelentős zöld beruházásokat végez, de amit a társaságok a fejlesztésre, a zöld átállásra fordítanának, azt most elviszi az újabb adó és a tranzakciós díj – emelték ki a közleményben.

“Azt, hogy hogyan lehet a kialakult helyzetet kezelni még mi sem tudjuk, de természetesen a magunk részéről mindent megteszünk a helyzet feloldására. Nem ismerjük a Kormány szándékait, azonban egyértelmű, hogy a jogszabály az érintett cégek gazdálkodását lényegében ellehetetleníti” – hangsúlyozta a szövetség.

________________________________________________________________________

[1] Kiegészítő bányajáradék: a magyarországi cementgyártók a cementtermékeik 20.000 forint/tonna – általános forgalmi adó nélkül számított – áron felüli értékesítése esetén a tényleges árbevétel, az értékesített mennyiség és a meghatározott ár alapján megállapított árbevétel különbségének 90 százalékát kiegészítő bányajáradék formájában kötelesek havonta megfizetni a Magyar Állam részére.

 

Forrás: CeMBeton