Az M3 metróvonal rekonstrukciója
Az M3-as metró felújítása során kiemelt fontosságú volt az alagútba beszivárgó víz mennyiségének csökkentése, illetve annak megfelelő, irányított elvezetése.
Az M3 metróvonalat 1970-ben kezdték el építeni, a munka öt ütemben zajlott, a teljes vonalat – 20 állomással – 1990 decemberében adták át az utazóközönségnek. Az elmúlt évtizedek alatt a rendszeres és gondos karbantartás ellenére a beépített létesítmények, az infrastruktúra elhasználódott, az ott lévő gépek és eszközök az életciklusuk végén voltak, így halaszthatatlan volt az egész rendszer felújítása.
Az M3-as metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója három ütemben valósult meg. A korszerűsítés az északi szakasszal kezdődött 2017-ben, míg a második – déli – vonalszakasz felújítása 2019-ben indult.
A középső – a Lehel tér és Nagyvárad tér állomások között futó – szakasz rekonstrukciója 2020 és 2023 között zajlott. A BKV Zrt. beruházásában megvalósított felújítás során a középső szakaszon az állomások a Swietelsky Építő Kft. kivitelezésében újultak meg, a vágányépítési és az alagúti munkákat pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte.
Utólagos szigetelésjavítás injektálással
Az M3-as metró felújítása során kiemelt fontosságú volt az alagútba beszivárgó víz mennyiségének csökkentése, illetve annak megfelelő, irányított elvezetése.
Maga a középső szakasz egy hagyományos, kör szelvényű alagút, mely részben beton, részben öntöttvas tübbing elemekből került megvalósításra. Nem porszáraz technológiával épült, folyamatos vízbeszivárgás jellemzi a vízviszonyoktól, a mélységtől és az egyéb kivitelezési körülményektől függően. Ezen a szakaszon fontos kivitelezési feladat volt, hogy azokon a helyeken, ahol a pályát, a vasúti járművet, az elektromos hálózatot biztosító berendezéseket veszélyezteti a vízbeszivárgás, ott ez megszűnjön, továbbá ezzel párhuzamosan a lokális pontszerű erőteljesebb beszivárgásokat is meg kellett szüntetni.
Mivel a változatos talajviszonyok és az eltérő szerkezetek miatt az alagút nem egyformán viselkedik, a mozgások eltérőek, elsősorban a rugalmasságot kellett növelni. Ezt a szakemberek gélekkel érték el, de több helyen – a nem állandó vizesedés miatt – speciálisabb összetételre volt szükség, így három-, illetve négykomponensű gélekkel dolgoztak.
A mintegy 8 hónapig tartó kezdeti időszak során alakultak ki a hatékonynak bizonyuló technológiák, de később többször is kellett finomítani, illetve a szakaszok egyedi adottságaihoz igazítani az eljárásokat. Mára elmondható, hogy a lehetőségekhez képest sikerült kiszorítani, kezelhetővé tenni az érkező vizeket.
A nagy időráfordítással járó szigetelésfelújítási munkálatok a középső szakasz alagúti szerkezetében Mapei termékekkel készültek.
A szigetelésjavításhoz felhasznált MAPEI termékek
A mennyiségek számokban • Több mint 4600 hibahely • Vonal menti injektálás: 7322 m • Felületinjektálás: 3760 m2 • MAPEGEL UTT System – 148 tonna • Resfoam 1KM és Foamjet 260LV – 10 tonna • Adesilex PG1– 1,3 tonna • LAMPOSILEX – 0,7 tonna |
A projekt során 148 tonna MAPEGEL UTT System került felhasználásra, ez egy hidrofil gél, amelyet fátyol- vagy háttérinjektálásra szoktak használni. Alacsony viszkozitásának köszönhetően a MAPEGEL UTT System képes behatolni a mikropórusokba és kis repedésekbe, ezáltal tökéletesen eltömíti azokat.
Ezenkívül az intenzív vízbeszivárgásnak kitett részeknél a Resfoam 1KM habgyantát injektáltak a kivitelezők a szerkezetbe. Ez egy olyan anyag, amely képes megfogni a vizet, amint érintkezik azzal, ezzel megszüntetve a szivárgást. Erre az anyagra még utólagosan ráinjektálják a Foamjet 260 LV rugalmas poliuretángyantát, ezzel tették teljesen vízzáróvá az alagút szerkezetét.
Az Adesilex PG1 kétkomponensű, állékony, epoxigyanta bázisú ragasztót az injektálást megelőzően az injektálócsonkok rögzítéséhez használták, összesen 1,3 tonna mennyiségben.
A munkák során segítséget nyújtott még a nagyon gyors kötésű és gyors száradású hidraulikus kötőanyag, a LAMPOSILEX, melyből 0,7 tonnát építettek be.
Ez a termék nagyobb nyomású vízbetörések eltömítésére használható az M3-as metróvonalhoz hasonló típusú alagutakban, aluljárókban, valamint alkalmas betonból készült vízügyi építmények hézagainak merev, vízhatlan tömítésére is.
Szakmai együttműködés
Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mapei munkatársai között a munka során folyamatos volt a szakértői konzultáció, különösen az első évben, amíg közösen kidolgozták, hogy a különböző szigetelési problémákra milyen anyag, milyen mennyiségben és milyen összetételben történő felhasználása a legjobb megoldás, még az olasz Mapei gyárból is érkezett technológus, amikor finomhangolásra volt szükség. A Mapei kollégái folyamatosan nyomon követték a többéves felújítási projektet, ami nagy segítséget jelentett a kivitelezőnek.
A Mapei Kft. számára nagy büszkeséget jelentett, hogy részt vállalhatott az M3-as metróvonal felújításában – amely nagy jelentőséggel bír Budapest életének közösségi közlekedésében –, és a termékek szállításán kívül szakmai tudásával is segíthette a projektben részt vevő cégeket.