Jelenleg mintegy 85%-os készültségnél tart a dél-koreai tulajdonú SK Innovation számára Iváncsán épülő akkumulátorgyár kivitelezése – számolt be a Market Építő Zrt. 

A vállalat közleményében közölte, ez a projekt több szempontból is különleges a palettáján: a nem hétköznapi volumenek, a feszes határidők, a dinamikusan fejlődő iparágból érkező megrendelői elvárások mind komoly kihívások elé állítják a kivitelezőket – fogalmazott a Market, és közölték, mostanra a befejező fázisba léptek, jelenleg mintegy 85 %-os készültségnél tart a komplexum kivitelezése.

A 2021 májusában elrajtolt projektben 135 hektáron épül akkumulátorgyár a dél-koreai tulajdonú SK Innovation számára a Fejér megyei Iváncsán a Market Építő Zrt. kivitelezésében. A beruházás az idei év végére éri el a 90 % feletti, 2023 márciusában pedig a teljes készültséget.

A Market Építő Zrt. közölte, munkája rendkívül komplex és sokrétű, és már a kezdeti munkafázisoktól jelen van a területen. A beruházás keretében a vállalat végezte többek közt a terület előkészítését, a nagytömegű földmunkákat, a cölöpalapozást, a szerkezetépítést, a külső héjalást, valamint a belső szakipari munkákat is. Mindezeken túl a gyár közvetlen lokációjába tartozó út- és közműépítés, valamint a kertészeti munkák is a Market feladatai közé tartoznak.  Az említett munkálatokon kívül a gépészeti és erősáramú feladatokkal, valamint a technológiával összefüggő munkákkal az SK Innovation koreai cégeket bízott meg.

Kiemelkedő méretű ipari beruházás

A hazánkban egyedülálló projektet nem mindennapi volumenek jellemzik: a beruházás részeként 30 darab épületet valósít meg a Market. Ez összesen 130.000 négyzetméter beépített területet jelent, minden beépített szinttel együtt pedig 270.000 négyzetméteren végez munkákat a Market. Ez rendkívül jelentős méretnek számít az ipari beruházások területén, a beruházás mintegy 40 egymás mellé helyezett futballpályányi munkaterületen zajlik.

A kivitelezés során 6.705 tonna szerkezeti acélt és 8.300 tonna betonacélt, 3.200 tonna hegesztett hálót és közel 24.000 előregyártott elemet épített be a vállalat. Az épületekbe közel 98.000 köbméter monolit vasbeton szerkezetet, valamint közel 59.000 köbméter előregyártott vasbeton szerkezetet dolgozott be a piacvezető magasépítő vállalat. Az épületeket mintegy 94.000 négyzetméter szendvicspanel burkolja kívülről. A szakipar nagy részét a 161.000 négyzetméternyi belső szendvicspanel fal, valamint 42.000 négyzetméter gipszkarton fal képezi, amihez még 38.000 négyzetméternyi szerelt álmennyezet is tartozik.

A cölöpözés során 16 géplánccal fúrtak – hazánkban erre korábban még nem volt példa. Nem csak a cölöpözőgépek száma igazi csúcsteljesítmény, de az általuk lefúrt cölöpök száma is: összesen 7.884 darab cölöpöt használtak fel az építkezés során, csaknem 180 kilométer hosszan, ami megfelel a Budapest-Miskolc távolságnak közúton.

A projekt megfelelő haladásáról és a kellő mennyiségű beton biztosításáról az ország legnagyobb mobil betonkeverője gondoskodott folyamatosan, amellyel óránként akár 17 betonmixer is megtölthető. A csúcsidőszakban 150 köbméter/óra kapacitással üzemelt a betonkeverő.

A szerkezetépítés során összesen 21 darab toronydaruval és 12 darab mobildaruval dolgozott a Market – esetenként 500 tonnás mobildarut is bevetett a különféle szerelésekhez.

Nem mindennapi kihívások

Az építkezésben mindeddig összesen mintegy 5.000 dolgozó vett részt, amit több mint 500 partner közreműködésével valósított meg a Market. Ez a sokszereplős projekt a dimenziók egyidejűsége miatt nagyon alapos organizációt és koordinációt, és rendkívül nagyfokú pontosságot követelt meg kivitelezői oldalról már az első fázistól kezdődően.

A projekt során különösen nagy kihívást jelentett a háromszintes, nagy teherbírású födémekkel taglalt gyártócsarnokok kivitelezése, melyek nagyon komplex tervezést és szerelési szekvenciákat kívántak meg.

Közel a végkifejlethez

Jelenleg főként a szakipari munkák zajlanak, ezen kívül út- és közműépítés, valamint a parkolórészek kialakítása képezi a projekt részét.

A beruházás volumenéből eredően külön érdekesség és csak nagyon ritka esetekben tapasztalható jelenség egy projekten: a munkának volt olyan fázisa, amikor az építkezésen jelen voltak még a mélyalapozó gépek (kezdeti fázis) is, és ezzel egyidejűleg, egy másik épületnél már a szakipari munkákat (befejező fázis) végezték – ismertette a Market.

A fejlesztéseknek köszönhetően az SK Innovation – melynek első két tengerentúli gyára Komáromban működik – autóipari akkumulátorgyártó kapacitásai rövid időn belül megsokszorozódnak, ezáltal Magyarország és Európa elektromos mobilitásban betöltött szerepe is felértékelődik a következő években – zárta közleményét a Market.

Forrás: Market sajtóanyag