Az ÉVOSZ elkészítette a 2022. évre ajánlott minimális építőipari rezsióradíj számítását. A több mint 20 tételből álló költségféleségeket számba vevő számítás a 2021. évi minimális értékeket veszi alapul.
A 2022. évre ajánlott, az ITM rendeletben (56/2021.XI.19.) megjelent rezsióradíj – általános forgalmi adó nélküli – legkisebb összege 4.530 Ft-ról 5.070 Ft-ra emelkedhet az ÉVOSZ megalapozott számításai szerint, és az Építő-, Fa- és Építőanyagipari Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége egyetértésével, mely 11,9 %-os növekedést, összegszerűen 540 Ft emelkedést jelent.
A 2022. évi minimális építőipari rezsióradíj változását az elvárt garantált bérminimum 19 %-os emelkedése mellett a pótlékok (túlórapótlék, műszakpótlék, egyéb bérpótlékok), a kiegészítő fizetés, valamint az ügyvitel, munkahelyi irányítás költségnövekedése okozta. Ezen túlmenően a csoportos személyszállítás és az energiaköltségek jelentős emelkedése járultak hozzá a minimális építőipari rezsióradíj 2022. évi fajlagos összegének emelkedéséhez.
Az elvárt garantált bérminimum alkalmazása jogszabályi kötelezettség, melynek foglalkoztatói járulékát a SZOCHO adó mértékének csökkentése, illetve a szakképzési hozzájárulás megszüntetése mérsékelte. Az építőipari vállalkozások mobilitásának eredményeként székhelyüktől jóval távolabb is vállalnak munkát, ami elsősorban a személyszállítás költségének növekedését jelenti.
A szakképzetlen munkaerő arányának további növekedése miatt a mérnöki helyi munkavezetés fokozását tette szükségessé, ami kihatással van az ügyvitel, munkahelyi irányítás költségeinek emelkedésére.
Az ágazatban dolgozó vállalkozások rezsióradíja a jelenleg ajánlott minimális építőipari rezsióradíj mértékénél magasabb, átlagosan 6.500,- Ft.
S. sz. | Megnevezés | A vállalkozások előző évi tényadataiból egy munkaórára számított érték, Ft/óra 2022. évre |
1. | Alapbér [2022. évben 260.000 Ft alapbérrel (garantált bérminimum) és 174 munkaórával számolva] | 1.494 |
2. | Pótlékok, kiegészítő fizetés | 482 |
3. | Foglalkoztatói járulék: -szociális hozzájárulási adó 13 % | 257 |
4. | Szállásköltség | 23 |
5. | Csoportos személyszállítás | 331 |
6. | Védőruha, védőfelszerelés | 16 |
7. | Munkahelyi szociális szolgáltatás | 64 |
8. | Munkaegészségügyi szolgáltatás | 81 |
9. | Munkavédelmi költség | 26 |
10. | Ügyvitel,munkahelyi irányítás költsége | 1.118 |
11. | Rezsianyag, munkahelyi energia költség | 61 |
12. | Felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények költsége | 15 |
13. | Szerszámhasználat | 21 |
14. | Értékcsökkenési leírás | 63 |
15. | Nyomtatvány, írószer | 3 |
16. | Postaköltség | 3 |
17. | Telefonköltség | 5 |
18. | Bankköltség | 16 |
19. | Egyéb szolgáltatás: -minőségbiztosítás, környezetvédelem | 2 |
20. | Kötelező adó, járulék: – iparűzési adó 2 % – innovációs járulék 0,3 % | 81 1 |
21. | Biztosítások | 12 |
22. | 1+21. Összesen | 4.177 |
23. | Produktivitási érték (ledolgozott napok alapján) | 87,50% |
24. | Improduktív órák költsége [22. sor összesen x (1,00 – 23. sor)] | 522 |
25. | Veszteségidő aránya | 6,50% |
26. | Veszteségidő költsége (22. sor összesen x 0,065) | 272 |
27. | Elvárt eredmény | 2,00% |
28. | Elvárt eredmény értéke (22+24+26. sor összesen x 0,02) | 99 |
29. | 22+24+26+28. Mindösszesen | 5.070 |
Az 1. sorszám alatt az alapbér szerepel, melynél a 2022. évi garantált bérminimum lett figyelembe véve 1.494 Ft összeggel a 703/2021. (XII. 15.) Korm. rendelete 2. § (3) bekezdése szerint.
A 2. sorszám alatt a pótlékok, kiegészítő fizetés növekedése részben a túlórapótlék növekedésével, részben pedig az alapbér növekedésével függ össze, mivel az szolgál leggyakrabban ezek számításának alapjául.
A 3. sorszám alatt a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési járulék csökkent, a szociális hozzájárulási adó elmúlt évi 1,5 százalékpontos csökkenése, illetve a szakképzési járulék megszűnése miatt.
A 4. sorszám alatt a szállásköltség növekedése annak következménye, hogy a munkavégzés helyétől távolabbi lakhelyen élőknek a korábbinál nagyobb mértékben kell szállást biztosítani.
Az 5. sorszám alatt a csoportos személyszállítás költségeit a megkérdezett tagszervezeti vélemények, jelzések alapján növeltük meg, mely szerint ilyen jellegű költségeik az elmúlt évben növekedtek, legnagyobb mértékben a növekedés a korábbinál több munkahelyet érintő megrendeléseknek tudható be.
A 7. és a 8. sorszám alatt elsősorban a COVID-19 járvánnyal összefüggésben a munkahelyi szociális szolgáltatás és a munkaegészségügyi szolgáltatások értékének növekedésével kellett számolni.
A 9. sorszám alatt a munkavédelmi költségek szerepelnek, melyekre az elmúlt évben a megkérdezett tagszervezetek csak a legszükségesebb feladatoknak eleget téve költöttek.
A 10. sorszám alatt az ügyviteli, munkahelyi irányítás költségei szerepelnek, mely tevékenységek az utóbbi időben jelentősen megnövekedett feladatot jelentenek a cégeknek, s ezáltal magasabb költségeket is. A megnövekedett feladat egyrészt a több munkából adódik, számottevő része viszont abból adódik, hogy a szakképzett munkaerő hiánya miatt gyakrabban kell betanított munkásokat, segédmunkásokat alkalmazni, mely egyre jelentősebb növekedést gyakorol a munkahelyi irányítás költségeire.
A 11. sorszám alatt a vállalkozások üzemelésének fenntartása érdekében felmerülő rezsianyag, munkahelyi energia költségei is növekedtek jelentős mértékben.
A 12. sorszám alatt a felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények költsége is növekedett a megkérdezett tagszervezetek jelzése szerint.
A szerszámhasználat minimális növekedését jelzi a 13. sorszám alatti szerszámhasználat és a 14. szám alatti értékcsökkenési leírás összege.
A 15. sorszám alatti nyomtatvány, írószer, a 16. sorszám alatti postaköltség, a 17. sorszámon szereplő telefonköltség és a 18. sorszámon a bankköltség számottevően nem változott.
A 19. sorszámon lévő egyéb szolgáltatás költségei (minőségbiztosítás, környezetvédelem) nem növekedtek, a 20. sorszámon pedig a kötelező adó, járulék között az iparűzési adó alapjának növekedése következtében alig lehetett számszerűsíthető növekedést nyomon követni.
A 21. sorszám alatt a biztosítási költségek szerepelnek, melynél a változás nem számszerűsíthető.
Forrás: ÉVOSZ