Az éppen október 28-án 145 éves Nyugati pályaudvar fontos részein újult meg a tetőszerkezet, befejeződött a hangos és vizuális utastájékoztató rendszer kiépítése, az utasok pedig használatba vehették a megszépült Márványcsarnokot és a Ceglédi folyosót – ismertette a vasúttársaság.

A MÁV emlékeztetett: az éves szinten közel 18 millió ember által használt Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt halaszthatatlan volt az épületegyüttes tetőszerkezetének rekonstrukciója. A munkálatokat 2020 tavaszán kezdte el a Magyar Építő Zrt. az utascsarnok teljes lezárásával. Mostanra a tetőszakasz felújítása a Márványcsarnok, a nemzetközi váró, továbbá a volt ABC, valamint a Ceglédi folyosó fölött is megtörtént. A Nyugati tér felőli irodaszárny és a kapcsolódó előtető tetőszerkezeteinek teljes rekonstrukcióját is elvégezték.

Az örökségvédelmi hatósággal egyeztetve a Márványcsarnok tetőszerkezetét, a patinázott fémlemezfedést a díszműbádogos munkákkal, az alsó profilos deszkázatot és a padló kőburkolatát is lecserélték. A kőlábazatot, a bazilikális üvegfalat és a vágányok felőli oldalon a felső üvegsávot felújították, a külső téglafelület pedig javították. Az acél  tartószerkezet és öntvényelemek felületkezelése és helyreállítása, belső falfelületek vakolása, festése, a világítás felújítása, a villámvédelem és a csatornafűtés kialakítása is megtörtént.

A vonatra várakozókat mostantól itt is utastájékoztató monitorok segítik, az átadásához kapcsolódóan pedig a MÁV-START a pályaudvaron található jegy- és bérletkiadó automaták elrendezését is felülvizsgálta a tapasztalatok alapján. Így mostantól a Váci út felőli üvegcsarnokban 12, a Márványcsarnokban 8, a vágánycsarnokban pedig 4 berendezés szolgálja az utasok gyors és kényelmes jegyvásárlását – ismertette a vasúttársaság.

Beszámoltak arról is, hogy a körútról a 14-17. vágányokhoz vezető Ceglédi folyosón szintén felújították a kőlábazatot és az acél szerkezetű homlokzati üvegfalat. Mindemellett megtörtént az acél tartószerkezet és öntvényelemek szükséges javítása, felületkezelése, a téglafelület javítása, valamint az oldalfali világítás felújítása.

Korábbi munkálatok

A MÁV közölte továbbá, hogy a tetőszerkezet felújítása során felújították a vágánycsarnok belső homlokzatát és a nyílászárókat, a két hosszoldali kőlábazatot cserélték és belső általános világítást építettek ki. A kivitelezés tavaly nyár végén fejeződött be. A pályaudvaron diszpécserközpont épült ki, az utastájékoztatás modernizálása jegyében pedig a vágányvégi utastájékoztató táblákat cserélték, korszerűsítették és a Keleti pályaudvarhoz hasonló két nagy LED táblát is teleptettek.

Megújult a gyorsétterem teteje és mennyezete, megtörtént a homlokzati hat kisebb toronytető műemléki felújítása teljes tetőhéjazat-cserével, összesen mintegy 8200 négyzetméteren. A faszerkezeteket lecserélték, a fémszerkezeteket felújították, a rekonstrukción átesett tetőszakaszok csapadékvíz-elvezető rendszere is részlegesen új lett. A tetőszigetelésnek köszönhetően már a nagyobb esőzésekkor sem tapasztalható beázás – közölte a munkálatok kapcsán a vállalat.

Mint írták, a pályaudvar Teréz körút felőli akadálymentes megközelítésére új rámpát alakítottak ki az örökségvédelmi hatósággal egyeztetettek szerint. A pályaudvar területén, saját forrásból a csarnokban a vakok és gyengén látók számára vezető, úgynevezett taktilis sáv készült, aminek megtervezésében a Magyar Vakok- és Gyengénlátók Országos Szövetsége nyújtott segítséget.

További munkák

A vasúttársaság a további várható munkálatokkal kapcsolatban elmondta, a Teréz körúti homlokzaton, az észak-nyugati torony felújítása megkezdődött, a dél-keleti tornyon pedig 2023 januárjában indulhat a munka, és várhatóan jövő ősszel, a megújult homlokzat elől elbontják az évek óta meglévő védőtetőt.

A 10-13. vágány alatti keresztaluljáró álmennyezetének, világításának és burkolatainak, valamint az aluljáróból felvezető lépcsőkarok mellvédeinek felújítása a tervek szerint szintén megvalósulhat jövőre. Az itt található, használaton kívüli liftet még idén elbontják, a helyére új, nagyobb kapacitású, akadálymentesítést szolgáló felvonó beépítése várható, aminek kivitelezése is jövőre kezdődhet – számolt be a MÁV.

Forrás: mavcsoport.hu