A Swedsteel csarnoképítő felmérésében az acél könnyűszerkezetes építőipari piacon jelen lévő kivitelező cégek döntéshozóit, vezetőit, beszerzési döntési felelőseit kérdezték az iparági várakozásokról, tenderekről, árakról, döntési szempontokról, és nem utolsósorban a médiahasználatról. A kutatás egy speciális szegmensről, az acél könnyűszerkezetes piacról szól, de az építőipar egészére vonatkozóan is tanulságos megállapításokat eredményezett.

Kétszer is meggondolják az építőiparban az ügyfelek, hogy kivel és mit építtetnek. Az árak emelkedése és a szűkös kivitelezői, illetve áruellátási környezet miatt a körültekintés és a több körös versenyeztetés indokolt – állapítja meg a Swedsteel megbízásából készült építőipari kutatás. Az elszabaduló árkörnyezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony – felértékelődik a bizalom, a megfelelő referenciák megléte, a határidők betartása, de természetesen az ár és a garancia is fontos szempont marad. A felmérés egy speciális szegmensről, az acél könnyűszerkezetes piacról szól, de az építőipar egészére vonatkozó beszédes és tanulságos megállapításokkal szolgál – fogalmazott a kutatás eredményét összefoglaló közleményében a Swedsteel.

“Meredeken emelkedő, napról napra változó árak, hosszú várakozás, kiszolgáltatott megrendelők – mostanában gyakran halljuk ezeket a panaszokat az építkezések esetében. A turbulencia az építőiparban és az ingatlanpiacon is érezhető. Az építőipar jelenleg sok nehézséggel küzd, a kép azonban korántsem fekete-fehér.” – szögezte le a vállalat. Az árnyalatok felderítésére végeztetett kutatást a Swedsteel-Metecno Kft. az ügyfelei – generálkivitelezők, ipari létesítmények építő-kivitelezői, szerkezetgyártók – körében.

A Swedsteel úgy látja, hogy az ipari létesítményeknél rendkívüli felelősségük van a kivitelezőknek és a beszerzői döntéshozóknak, a cég pedig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnereit minél jobban kiszolgálja. Ehhez igyekszik még jobban megismerni a partneri igényeket, ezek alakulását a változó gazdasági környezetünkben. A nyár közepén végzett felmérésben a Micra Market Research az acél könnyűszerkezetes építőipari piacon jelen lévő kivitelező cégek döntéshozóit, vezetőit, beszerzési döntési felelőseit kérdezte az iparági várakozásokról, tenderekről, árakról, döntési szempontokról, és nem utolsósorban a médiahasználatról. A felmérés komplex képet ad arról, melyek a legfontosabb döntési kritériumok a jelenlegi hektikus gazdasági, iparági környezetben.

A kutatás azt is igazolja a vállalat szerint, hogy a megrendelők nincsenek teljesen kiszolgáltatva a kivitelezőknek és beszállítóiknak – van minőségi verseny, főleg a B2B szektorban. A tapasztalatok szerint tehát nem szabad abból kiindulni, hogy a lakossági megrendeléseknél az ember már annak is örül, ha valaki hajlandó neki ajánlatot és időpontot adni – fogalmaznak a kutatási eredmények összefoglalójában.

Sokan állnak a rajtvonalnál

A tenderekkel kapcsolatban a felmérés eredményei azt mutatják, hogy a piacon nagy versengés folyik, a beszállítóknak komoly megmérettetésre kell készülniük a kiválasztás során. A csarnoképítési ágazatban első körben átlagosan három beszállítót hívnak meg ajánlattételre, de a négy-öt versenyző sem ritka. Akár három körön át is folyik az alku, de minden tizedik kivitelező négy vagy több körben is bekérhet ajánlatokat – ismertette a Swedsteel.

Az első körbe a keresett termékek elérhetőségével, a korábbi jó tapasztalatokkal és jó minőségű személyes kapcsolattal lehet bekerülni – előbbit a megbízók 81, utóbbit 61 százaléka veszi figyelembe. Minden második kivitelező azt is nézi, hogy elérhető-e a beszállítónál tervezési szakértelem vagy egyéb, a kivitelező munkáját megkönnyítő szolgáltatás. A kivitelezők 61 százaléka az első körös ajánlatok után újabb beszállítókat is bevon a tenderbe – számolt be a vállalat.

A határidő fontosabb lehet az árnál

A jelenlegi gazdasági helyzetben a beszállítói bizonytalanságok és az emelkedő alapanyagárak mellett a partner kiválasztásakor az ár-érték-arány az egyik döntő szempont. Ugyanakkor – írja a Swedsteel – az összes megkérdezett véleményét összesítve 68 százalékkal a határidők betartása áll az első helyen, ezt követi 63 százalékkal a szállítási pontosság, majd 60 százalékkal a relatív árelőny.

Közölték azt is, hogy a felmérés szerint a kiválasztáskor a korábbi tapasztalatok is sokat nyomhatnak a latban; itt a megbízók 70 százaléka az alapján értékel, hogy az eddigi munkák során a kivitelezők mennyire tartották be a határidőket. A válaszadók fele a szakmai kapcsolat minőségére, 47 százaléka a rugalmasságra keres ilyenkor garanciákat.

A tapasztalatok szerint egy beszállítói ajánlat akkor lehet sikeres, ha támogatja a kivitelezői munka ütemezését, és a kínált ár összhangban van a kínált minőséggel és szolgáltatással. A megkérdezettek 64 százaléka szerint minden esetben előnyt jelenthet, ha a beszállító szakmai, tervezői észrevételekkel, támogatással egészíti ki a szolgáltatását. 27 százalék ezt inkább a nagyobb műszaki tartalmú projekteknél látja előnyösnek. Ha két ajánlat árban, minőségben és műszaki tartalomban megegyezik, akkor a megkérdezettek 43 százaléka a korábbi tapasztalat alapján döntene a nyertesről, 28 százaléka a szállítási határidő, 19 százalék pedig a fizetési kondíciók alapján rendezné a jelentkezőket – ismertette az eredményeket a gyártó cég.

Elég, ha egy valaki jó

Döntéshozatalkor ugyanakkor nem csak a számokat nézik – az emberi kapcsolat ilyenkor nem elhanyagolható tényező, fontos, hogy “működjön a kémia”, a felek megtalálják a közös hangot – fogalmazott a vállalat. A közleményben hozzáteszik, a megrendelők emiatt is egyre jobban elmozdulnak a komplex kivitelezők irányába, nem akarják magukra venni több brigád összehangolásának felelősségét. A komoly gyártók – mint a Swedsteel – egyik előnye tehát éppen a komplexitás a termékkínálatban – szögezte le a cég.

A beszállítók körében a fontos termékcsoportokban a hazai megbízható nagy gyártók állnak az első helyen – itt látszik, hogy a kivitelezők nem kockáztatnak. Amint arról a vállalat beszámolt, saját célcsoportjában a Swedsteel megítélése kitűnő, 68 százalék fejezte ki elégedettségét. (A kutatásban felmért NPS* mutató: 68 pont). Ezt 63 százalék a magas minőségű termékekkel magyarázta, és 54 százalék említette meg a korábbi pozitív tapasztalatokat. A megrendelők szeretik a mérnöki és termékkomplexitást, és igénylik az erős emberi kapcsolatokat és közös csapatmunkát is – hangsúlyozta a vállalat.

Reklámok helyett szakmai tartalmak

A hiánypótló építőipari kutatás a beszerzési és piaci információkon túl a kommunikációs eszközökre, médiumokra is kiterjedt. Amint arról az összefoglalóban beszámoltak, a megkérdezettek számára a szakmai információk beszerzésében a gyártói források bizonyultak a leghitelesebbnek, leginformatívabbnak. A kivitelezők 62 százaléka szerzi be a munkájához szükséges információkat a beszállítók kapcsolattartóitól, weboldaláról, műszaki tartalmaiból, híreiből – és időt szán a minőségi YouTube videókra, szakmai, ágazati médiumok, közülük is egy-két kiemelt forrás szakcikkeire, esettanulmányaira. A sorozatos nehézségeket hozó piaci helyzetben a megrendelők egyre inkább a gyártó cégek, márkák felé irányuló bizalomra alapoznak – a közvetlen gyártói kapcsolat felértékelődik – emelik ki a kutatási összefoglalóban.

Magáncélból az internetes híroldalak jelentik a legfontosabb tájékozódási formát, így van ez a válaszadók 88 százalékánál. Ezt követik a közösségi oldalak (45 százalék) és a YouTube (45 százalék). Televízióból mindössze minden harmadik iparági szakember tájékozódik, de korántsem céltudatosan választva a tartalmat.

Közösen a fejlődésért

A Swedsteel szerint a kutatás alapján egyértelmű, hogy a kiszámíthatatlan árak mellett, illetve a szűkös kivitelezői, áruellátási környezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony és a bizalom. A piacon nagy a versengés, a megfelelő partner kiválasztását általában többkörös tenderek, alaposabb előválogatás előzi meg. A cégek igyekeznek megtalálni azt a megbízható kivitelezőt, beszállítót, akivel aztán az egyeztetés is könnyebb, rugalmasabb lesz – fogalmazott a vállalat.

Közleményükben kiemelték, a megrendelők megtartása érdekében szükség van a kivitelezők és a beszállítóik összefogására, együttműködésére. A Swedsteel szerint a mostani helyzetben hatalmas érték a gyártó-kivitelező-tervező közötti összhang. A megrendelők sokkal óvatosabbak, alaposabbak – jobban megfontolják, kivel és mit építettnek, és ezeket az elvárásokat a kivitelezők is érvényesítik a beszállítók felé.

 *NPS (Net Promoter Score) mutató az ügyfél elégedettség mérőkódja, amely -100 és +100 érték közötti lehet. A mutató érték 50 felett nagyon pozitív eredményt képvisel.

___

A Swedsteel-Metecno Kft. acélipari termékek, csarnokrendszerek gyártója és forgalmazója, az elmúlt évek logisztikai, gyártói, kereskedelmi fejlesztéseinek boomjából kivette a részét. A modern gyártástechnológiával dolgozó cég szakemberei több mint 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek, a vállalatnak jelentős szerepe van a könnyűszerkezetes csarnoktechnológia hazai képviseletében. A cég fő profiljához tartoznak a komplett csarnokok, hidegen hengerelt váztartók, tető- és falburkolatok. A Swedsteel társcége a szendvicspaneleket gyártó Metecno csoport. A Swedsteel-Metecno Kft. tavalyi árbevétele elérte a 2,9 milliárd forintot.

Forrás: Swedsteel sajtóanyag