Bajai „ponyvás” cég 25 éves fejlődése

131

Negyedszázados működése során a cég több infrastrukturális fejlesztésen, bővítésen is átesett, míg négy termékkategóriára specializálódtak. Ezek közül a ponyvacsarnokok építése vált húzóágazattá.

Mazug Tibor, a vállalat tulajdonosa

Hozzávetőleg nyolc éve minden nap a Mazug Ponyva előtt megyek munkába és hazafelé. Mindegy, hogy reggel vagy délután van, a cég előtt mindig áll egy-egy új ponyvát kapó kamion. Ez nekem éppúgy bajai életképnek számít, mint a szombati piaci forgatag vagy a sugovicai strandolók tömege. Nem csoda, hogy azonnal kaptam az alkalmon, mikor a kollégák megkértek, hogy készítsek velük riportot.

 

 

Tudta?
A nagyobb ponyvatermékeket úgy készí­tik, hogy a tekercsekből levágják a kívánt méretet, átfedésben lelapolják, és automa­tával egymáshoz hegesztik a darabokat. Méretre konfekcionálják, behajtják a széleit, és dupla erősítést tesznek oda, ahol megköveteli a használat – széleknél, ahol feszítve van az anyag. Speciális anyagot is beépítenek, fémkarikákat, amin áthúzható zsinór vagy gumikötél. Kisebb, egyedi termékeknél a vulkanizálás (sütés vagy ponyvahegesztés) mellett szóba jöhet a varrás is, amely ilyen esetekben könnyebb és esztétikusabb, például kanyar, ív, körcikkely esetében.

Mazug Tibor, a vállalat tulajdonosa elmondta, hogy szülői segítséggel, családi vállalkozásként alapította a céget 1995-ben. A szakma iránti érdeklődés varrónő édesanyjától és kárpitos édesapjától ered. A Baja melletti Vaskúton nőtt fel, falusi környezetben; úgy véli, ennek köszönhetően sok mindent megtanult, leginkább a kitartást. Hétéves korától varr, mindig érdekelte a textil, valamint annak megmunkálása. Nem tudta előre, hogy „ponyvás” lesz, azt viszont igen, hogy nem szeretne másnak dolgozni, a maga ura akart lenni.

A cég növekedésével egyre több kisebb-nagyobb ponyvahulladék képződött. Így született a gondolat, hogy környezetbarát, strapabíró és klasszikus szabású táskák tervezésébe és készítésébe kezdenek a maradékból. Elképzelése olyan messzire jutott, hogy a találó, STRAPA nevet is levédte a termékhez. Azonban a fejlődő üzlet és a cégvezetés számos teendője miatt nem tudta kidolgozni a tömeggyártás részleteit, így egyelőre várat magára a táska piacra lépése.

Fotó: Kürti Ivett, marketingkommunikációs menedzser

A Mazug Ponyva először a szülői ház udvarán, majd pincéjében dolgozott, utána egy vaskúti bérleményben, egy régi táp­boltban, ezek után vette meg azt a bajai telephelyet, amely azóta több infrastrukturális fejlesztésen, bővítésen is átesett. Az évek alatt odáig jutottak, hogy négy termékkategóriára specializálódtak.

Ezek a következők:

  • járműponyvák (ide értendő minden, aminek kereke van – kamion, utánfutó stb.),
  • ipari- és mezőgazdasági termékek (pl. targoncákra PVC kabinok, műtrágyaszóró takaróponyva, rázógép védőponyva, gabonakiömlő garat stb.),
  • lakossági termékek (árnyékolás, térfedés – pl. napvitorla, teraszoldalfal stb.),
  • ponyvacsarnokok.

PONYVACSARNOKOK

A vállalkozás húzóágazatává vált létesítmények mindenféle használatra készülnek, elsősorban gabona- és géptárolásra, de valaki üzemcsarnokként használja, mert akár fűthető is lehet. A ponyvacsarnokok szerkezetét is maguk gyártják, most már hat lakatossal, majd lehorganyoztatják

Mindig úgy tervezzük a csarnokokat, hogy a helyszínen csak szerelni kell, hegesztés, flexelés kizárva. A ráfordított munka akkor jó, ha az üzemben végezzük, és nem a terepen kezdünk neki, korlátozott lehetőségekkel, szerszám- és eszközparkkal. A vázra kerül majd a ponyvafedés, amely kezdettől fogva belga alapanyagú. Magyarországon sajnos nincs ponyva­alapanyag-gyártás, mert megszűnt a rendszerváltással. Ha lenne, a hazait részesítenénk előnyben” – fűzi hozzá a tulajdonos. Elmondta, hogy ponyvás cégként emlegetik őket, azt gondolva, hogy minden ekörül forog, közben maga a ponyvakészítés veszi igénybe a legkevesebb időt, például a csarnoképítésben.

Fotó: Kürti Ivett, marketingkommunikációs menedzser

A hazai piacon külföldi multicégek vannak jelen, standard méretű sátortermékekkel. Éppen ezért kézenfekvő lehetőségnek tűnt, hogy egyedi megrendelések alapján, speciális ponyvacsarnokok gyártásába kezdjenek. Bár ez egy sokkal komplexebb feladat, a stratégia meghozta gyümölcsét. Ráadásul folyamatban van az ISO 9001 tanúsítvány megszerzése, amely újabb lehetőségeket nyit a Mazug Ponyva előtt. A minőségirányítási rendszer bevezetésével minősített ponyvacsarnokokat tudnak kínálni ügyfeleiknek, további versenyelőnnyel.

Jelenleg a cég létszáma több mint harminc fő, legtöbb kollégájával hosszú évek óta együtt dolgozik a tulajdonos, sokukkal tizenéves közös szakmai múlt köti össze. Kérdésemre, hogy érintette-e őket a járványhelyzet, azt felelte igen, de stabil és kiterjedt megrendelőkörük, széles termékpalettájuk jóvoltából egyben tudta tartani csapatát. Ezt azért tartja fontos fegyverténynek, mert legnagyobb erényük a semmi mással nem pótolható 25 éves szakmai tudás.

STRATÉGIAI PARTNERKAPCSOLATOK

Ponyvacsarnokaikkal az ország minden szegletébe eljutnak. Járműponyvás megrendeléseik leginkább régiós megbízásokra alapulnak, jellemzően Szekszárd – Baja – Szeged – Kecskemét vonzáskörzetekben. De Tibor elárulta, hogy a németországi postásbiciklikre is ők készítik a ponyvát. „Vannak stratégiai partnereink, akiktől nagyszámú megrendelést kapunk és/vagy hosszú évek óta ragaszkodnak hozzánk, ilyen az AXIÁL Kft. is.”

A jó üzleti kapcsolat, a szó legnemesebb értelmében vett lokálpatrióta hozzáállás és a személyes, gyermekkori baráti kötődés miatt nem is volt kérdés, hogy az AXIÁL Kft.-től szerzi be a hatékonyabb munkavégzéshez szükséges gépeket, melyeket részben egy munkahelymegtartó pályázat jóvoltából finanszírozott.

Fotó: Kürti Ivett, marketingkommunikációs menedzser

A gépek: egy Manitou MC30-2 típusú tereptargonca és egy Manitou 120SC típusú ollós emelő. „Emelőgépünk koráb­ban nem volt, állványon dolgoztunk és tologattuk egymást. Ez a dízelmotoros gép tulajdonképpen megspórol egy munkaerőt a csarnoképítés helyszínén. Megvásárlása előtt béreltünk, mindig más-más cégtől, más-más településen. Ebben sok rizikó volt, gondolok itt a gép állapotára, üzembiztonságára, illetve arra, hogy az adott gép mindig akkor legyen ott, amikor szükség van rá, mert ha nem, csúszik a munka, borul az előre meghatározott ütemterv és a költség. Sokat jelent nekünk, hogy gépet tudtunk vásárolni, amelynek nincs szervizmúltja, és sokáig szolgál, ha gondját viseljük” – jegyezte meg Mazug Tibor.

Ami a targoncát illeti, amikor még nem volt sajátjuk, húsz évig becsülettel szolgált egy villás emelőjű MTZ traktor. Tibor szentimentálisan emlegeti „a régi munkatársat”, amelyet maga is megtanult megjavítani, ha megmakacsolta magát. Ugyanakkor, ahogy nőtt a cég, egyre inkább szükségét érezték egy hatékonyabb, erősebb modellnek, amellyel könnyűszerrel lehet emelni és mozgatni a ponyvacsarnokok szerkezeti elemeit, a 2,5 méter széles és 60 méter hosszú anyagot tartalmazó, mintegy 100-110 kilós ponyvatekercseket vagy pakolhatják a készterméket a szállítóeszközre stb. „Nálunk igazán multifunkciós lesz. Jól ki fogjuk tudni használni!” – összegzi Tibor.

Végezetül a tulajdonos hozzátette: „25 év távlatából sem felejtem a gyökereket, a cég evolúcióját, fontos, hogy továbbra is két lábbal álljak a földön, hogy emberséges maradjak a munkatársaimmal. Megtanultam, hogy az ember az első. Amikor munkaerőt keresek, akkor is ezt nézem, és nem feltétlenül a szakirányú végzettséget – persze megvan­nak a tipikus szakmák, ahonnan jó ponyvás jöhet –, mert úgy gondolom, ha érdekli a kollégát, amit csinálunk, törekedni fog, hogy tanuljon. Továbbá, ha jó ember valaki, sokkal könnyebb integrálni a csapatba. Emberek miatt működünk, és tartunk ott, ahol. A gépek őket segítik.”

Tereptargonca főbb műszaki paraméterei:
Teherbírás: 3000 kg
Emelési magasság: 3700 mm
Motor: Kubota D1803, 36 kW teljesítmény
Fordulási sugár: 2650 mm
Hasmagasság: 300 mm
Szélesség: 1450 mm
Hossz: 4265 mm
Személyemelő főbb műszaki paraméterei:
Teherbírás: 454 kg
Munkamagasság: 11,96 m
Kompakt méretek: szélesség: 1,75 m, magasság: 2,59 m
Motor: Kubota D1105, 25LE

 

Borbély Zsanett
marketingkommunikációs menedzser
AXIÁL Kft.