Színesedő tetőcserepek – növekedő piac

44

Hazánkban az építőipar fejlődése nemcsak mennyiségi és árbeli növekedést mutat, hanem az a piaci kínálat bővülésében is tetten érhető. A szektor évenként bővülő teljesítménynövekedése figyelhető meg a különböző piaci területekre vonatkozóan egyaránt, ahogy a tetőcseréppiac is hasonló eredményeket mutat.

A GfK Hungária 2015 óta monitorozza a hazai tetőcseréppiacot az építőanyag-kereskedések értékesítéseire alapozva. Azóta az építőipar töretlenül növekszik, ennek megfelelően a tetőcserép-eladás is.

TÖRETLEN NÖVEKEDÉS

2018-ban a beton- és kerámiacserép-piac (amely magában foglalja az alapcserepe­ket és az idomcserepeket is) 16 százalékos növekedést mutatott értékben az előző évhez képest, így elérte a 23,8 milliárdos forgalmat. Ez a GfK Hungária által mért adat 90 százalékban fedi a teljes értékesítést, tehát azt mondhatjuk, hogy megköze­lítőleg 26 milliárd forint (bruttó) forgalmat realizált a hazai építőipar a tetőcserepek tekintetében. Emellett nőtt még a többi tetőfedőanyag piaca is: a zsindelyeké, a paláké és a cserepes lemezeké, és ez a három kategória 10-25 százalék közötti bővülést ért el.

TÍPUSOK ÉS ANYAGOK

Visszatérve a cserepekre: a típusok szerint az összforgalom 70 százaléka származik az alapcserepek eladásából, a kúp-, és gerinccserepek összesen 21 százalékot tesznek ki, a fennmaradó 9 százalékon pedig osztoznak a fél-, a szegély- és a szel­lőzőcserepek.

A cserép anyagát tekintve Magyarorszá­gon a betoncserepek aránya nagyobb. Néhány éve még közel 50-50 százalék volt az arány, de az elmúlt évek alatt ez az arány eltolódott a betoncserepek javára, olyannyira, hogy 2017-ben az alapcserepek 64 százaléka betonból származott, 2018-ban pedig már 66 százaléka.

A GfK Magyarországon kívül még Hollandiában és Németországban méri az építőanyag-kereskedéseken keresztül a tetőcserepek értékesítését. Ezekben az országokban kijelenthető, hogy a kerámiacserepek uralkodnak, a betoncserepek ará­nya jóval kisebb, nem éri el a 35 százalékot sem.

DOMINÁNS SZÍNEK

Ami viszont közös mindhárom országban, azok a domináns színek. A piros minden­hol meghatározó, emellett a szürke (antracit) és a fekete is jelentős. Hazánkban ez utóbbi két szín évről évre egyre nagyobb részt képvisel, valamint ezen felül a barna szín még nagyon közkedvelt, hiszen minden ötödik tető már ennek a színnek vala­melyik árnyalatát hordozza. Mint ahogyan azt az 1. ábra is mutatja, 2018-ban négyzetméteralapon 20,2 százalék volt a barna cserepek aránya, és voltak az év során kiemelkedő hónapok, amikor a 22 százalékot is elérte vagy meghaladta.

Forrás: GfK

A hagyományos piros cserepeken kívül a többszínűek/színátmenetesek piaca csök­kent, amely alátámasztja azt a tendenciát, miszerint Magyarországon az egységes megjelenés dominál.

 

 

GfK Hungária