A FIEC nyílt levele az Európai Bizottságnak az építőanyagárak emelkedése miatt

2083

Tomas Bauer FIEC elnök nyílt levelet írt az Európai Bizottság három tagjának, Valdis Dombrovskisnak (ügyvezető alelnök, Kereskedelemért felelős biztos), Margrethe Vestagernek (ügyvezető alelnök, Versenyjogokért felelős biztos) valamint Thierry Bretonnak (Belső piacokért felelős biztos), aggodalmát fejezve ki az építőipari nyersanyagok és termékek jelentős áremelkedése miatt és kérve a Bizottság határozottabb fellépését a helyzet konszolidálására.

Az áremelkedés az Európai Unió egész területén hátrányosan érinti az építőipari vállalatokat. Veszélyezteti az építőipar hozzájárulását a gazdasági fellendüléshez és veszélyezteti az európai fellendülési programok lehetséges hatásait.

Néhány példa:

  • Acél: az „European Steel Review” szerint 2020 novembere és 2021 márciusa között minden acéltermék esetében áremelkedés volt megfigyelhető, például a “vas-acél vasalatok” alapára körülbelül 110%-kal emelkedett Olaszországban, több mint 70%-kal Franciaországban és Németországban, Spanyolországban pedig körülbelül 64%-kal.
  • Bitumen: körülbelül 15%-os volt az áremelkedés 2020 novembere és 2021 februárja között.
  • Cement: 10% körüli növekedés 2021 januárjában az előző hónaphoz képest.
  • Fa: akár 20% -os növekedés.
  • Egyéb nyersanyagok: polietilének (több mint 40%-os növekedés), réz (+17%), olaj (+ 34%) és származékai, 2020 novembere és 2021 februárja között.

Az elnök kifejtette, hogy az árak emelkedése mellett a vállalatok késéseket tapasztalnak a termékek szállításában. A szállítók gyakran vonakodnak megállapodni egy meghatározott szállítási határidőről. A folyamatosan változó piaci viszonyok miatt ez azt jelenti, hogy a szállítók ezért szintén nem tudják meghatározni az alapanyagok végső szállítási árát. Következésképpen az építőipari vállalatok nem tudják megerősíteni befejezett munkáik és szolgáltatásaik végső árát.

Tomas Bauer elismeri, hogy a helyzetet részben a pandémia, másrészt egyes természeti jelenségek váltották ki (például a kéregbogarak jelenlegi széles körű fertőzése), ugyanakkor figyelmeztetni szeretne más tényezőkre is, amelyek súlyosbítják a problémát.

Ide tartozik a fel nem használt acél késleltetett újraelosztása, a rosszul működő nemzetközi ellátási lánc és a harmadik felekre vonatkozó kereskedelempolitika (pl. az amerikai vámok a kanadai faanyagokra 2020-ban). Ezenkívül Kína jelenleg erőforrásokat tart vissza, különösen az acélt. (Kína adja a világ acéltermelésének és -fogyasztásának több mint 50%-át, a kínai építőipar pedig az összes megtermelt acél 40%-át használja fel).

Az építőipari vállalatok részvételét a közbeszerzési szerződésekben is nagymértékben akadályozzák. Az áremelkedéseket ritkán veszik figyelembe, ha a munka már elkezdődött. A szerződések vagy kizárják az ár felülvizsgálatára vonatkozó záradékokat, vagy nem megfelelően alkalmazzák őket, vagy túl későn alkalmazzák a szerződés teljesítését, amelynek időtartama sok év lehet. Ez azt jelenti, hogy időközben a vállalkozók viselik az áremelkedés terheit. Ez a kockázat nincs megfelelően kompenzálva.

Az elnök megemlítette az inflációra gyakorolt hatásokat is, amelyek akaratlanul is akadályozhatják a nemzeti helyreállítási tervekben előirányzott projekteket.

A fenti problémák némelyikére ugyan van néhány nemzeti megoldás de a FIEC úgy gondolja, hogy az Európai Bizottságnak kulcsfontosságú szerepet kell játszania, különösen az EU által finanszírozott projektek és főként azon projektek tekintetében, amelyeket az EU Következő Generáció Helyreállítási Terve finanszíroz.

Az elnök felszólította a tagállamokat, hogy alkalmazzanak ésszerű árellenőrzési mechanizmusokat a folyamatban lévő szerződésekre, és figyeljenek az opportunista magatartásra, amely ellentmond a versenynek és az üzleti gyakorlatra vonatkozó szabályoknak. Mivel ezt a nemzetközi problémát nemzeti szinten nem lehet megfelelő módon megoldani, a Bizottságnak ugyanolyan óvatossággal kell eljárnia, és biztosítania kell az Unió kereskedelmi és iparpolitikájának betartását.

A Bizottság által megtehető konkrét kezdeményezések magukban foglalhatják az ilyen áremelkedés okainak elemzését, a teljesítési határidők kiigazítására vonatkozó ajánlást, egyértelmű politikai nyilatkozatot vagy a tagállamoknak címzett, a fent említett aggályokkal kapcsolatos útmutató dokumentumot. Ezt a Covid-válság első hulláma alatt alkalmanként megtették, és most is nagy örömmel fogadnák.

 

 

Forrás: FIEC