Alig győzik kijavítani a kontármunkát a szakemberek

673

A szakemberek 94 százalékának kellett más szakik után kijavítani a kontármunkát az elmúlt két évben. Egyre több a javítási és helyreállítási munka miatti megkeresés. Egy szakemberre átlagosan évente 2-3 kontármunka javítása jut – derül ki a Mapei Kft. friss felméréséből.

A megkérdezett szakemberek 94 százalékánál előfordult már, hogy szakszerűtlen kivitelezés miatt kellett javítani menni kontárok után az elmúlt két évben. A Mapei Kft. januárban, 223 építőpari szakember körében végzett felmérése szerint, egy építőipari szakembernek átlagosan legalább 5,5 alkalommal kellett kiszállnia megrendelőkhöz az elmúlt két évben azért, hogy javítást vagy felújítást végezzenek egy korábbi kontár kivitelezés után.

A leggyakoribb probléma a bontással járó javítások. Ebben az esetben jelentős az anyagi kár, mert ahol bontást kell végezni, ott újból meg kell vásárolni az anyagot és újra ki kell fizetni a munkadíjat. A költség gyakran több mint az eredeti ár duplája, mert a számlát a bontás költsége is terhelheti.

A második leggyakoribb probléma a szakszerűtlen kivitelezés javítása. Ide a szakmai ismeret hiányából fakadó hibák tartoznak, mint például a munkafázisok kihagyása, valamint a gondatlanságból  eredő hibák, mint a „ferde fal”. De ide sorolhatók a félbehagyott munkák is.

A kontárok által okozott károk következő csoportja a nem megfelelő anyagválasztásból eredő minőségi károk, mint a kopogó, felváló burkolatok, laza aljzatok.

A kontárjelenség egész építőipar problémája

A kontárok károkozása az építtetők mellett a tisztességes szakembereket is sújtja. A válaszadó szakemberek háromnegyedét, pontosan 75 százalékát érte már közvetlen kár a kontárok miatt. A legnagyobb gondot a munkakiesés miatti anyagi veszteség okozza, mert a kontárok gyakran áron alul vállalnak munkát, emiatt elveszik a megbízást a tisztességes szakemberektől.

A második leggyakoribb probléma az időveszteség, amit a kontárok által okozott csúszások eredményeznek. A nem megfelelő minőségű kivitelezés, késedelmes teljesítés vagy akár a teljes munka lemondása miatti csúszás, a többi szakembert is nehéz helyzet elé állítja, dominóként borítva fel minden további munka ütemezését.

A szakemberek szerint egyre több a javítási és helyreállítási munka miatti megkeresés. Az ilyen jellegű munkák extra fáradtsággal járnak, mert a helyreállítás mindig több energiát kíván egy elsőre már végleges megoldásnál. Azonban az ezzel járó extra költségeket már nem szívesen fizetik meg a megrendelők. Joggal csalódottak, mert úgy érzik, hogy egyszer már fizettek.

„Az elharapódzó kontármunka miatt egyre nő a bizalmatlanság a szakemberek iránt, ami az egész építőipar problémája. A tervezők, megrendelők, kivitelezők, építőanyag kereskedők, szakmai szervezetek közös érdeke és felelőssége, hogy megfékezzék a kontárok károkozását” – jelentette ki Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.

A szakember szerint az egész problémának elejét lehetne venni felelős megrendeléssel, hogy csak valós referenciákkal rendelkező szakembert bízunk meg, aki már alkotott jót a múltban! Csak akkor adjunk megrendelést, ha ismerjük a szakembert, láttuk már a munkáját és a munkája alapján megbízhatónak ítéljük. A munkának higgyünk ne a szavaknak!

_____________________________________________________________________________

Módszertan: Kvantitatív kutatás. A kutatás önkitöltős online kérdőívvel készült. Az adatfelvétel ideje: 2022. január. Elemszám 223 fő, mintavétel a Magyar Építőipari Szakember Közösség tagjai, burkoló, vízszigetelő, szárazépítő, festő, vakoló és kőműves között történt. A kutatás nem reprezentatív.

 

Forrás: Hírnévügynökség