Az ÉMSZ és az általa képviselt tetőfedő, bádogos, szigetelő és ács szakmák hosszú, és nagyon eltérő utat jártak be a mai állapotukig. A jelenlegi helyzet sok lehetőséget, de rengeteg problémát, kihívást is jelent mind a hazai építőipar, mind a Szövetségünk életében.
Az, hogy mindegyik szakma más-más utat járt be, látszik a problémáikon, a képzési, személyi feltételeken is. Ugyanez érződik az átlagember fejében meglévő szakmai zavaron is, mivel a tetőfedő, a bádogos és a szigetelő szakma ismertsége évről évre egyre csökken. Ma az emberek fejében a tetővel az ács foglalkozik, minden mást a kőműves végez. Hihetetlen, hogy mennyi problémát tud okozni ez a tévhit, amiből számtalan probléma adódik, ezért szeretnék néhány dolgot helyretenni.
Szakmák megkülönböztetése
Az ács a tetőszerkezet megépítéséért, az állvány telepítéséért felel. Munkája véget ér a szaruzat elkészítésével. Itt lép be a bádogos, illetve a tetőfedő. Mindkettő a héjazat elkészítését végzi, csak más-más anyaggal. A tetőfedő cserép, pala, zsindely, nád anyagokból alkotja meg a teljes rétegrendet, míg a bádogos valamilyen fémlemezt használ. A szigetelő felel a víz elleni szigetelésért, a lapostetők, teraszok, pince területén, illetve zöldtetőt alkot. Világos, hogy vannak ugyan közös pontok, de a szakmák egymástól függetlenek. Alapvetően eltérő a munka, mivel a különféle szakemberek más és más kompetenciával rendelkeznek. Ha nem megfelelő embert keresünk meg, nem megfelelő munkát kapunk.
Mit is jelent ez a képzés oldaláról?
Mind a 4 építőipari alapszakma más és más maketteket és eszközöket igényel a tanulási, oktatási folyamatban. Pontosan ez az oka, hogy jelenleg a nappali képzést tekintve az ácsképzés van a legjobb állapotban. Ezt követi a bádogos, majd a tetőfedő, végül a vízszigetelő. Viszonylag sok helyen képeznek ácsokat, a tanulók száma a többi szakmához képest jelentős. Ugyanakkor a frissen a nappali rendszerbe került vízszigetelő képzés még keresi a helyét a szakképzési centrumokban. Sokan az eszköz és a szakmához tartozó szakmai tudás hiányában nem is mernek belevágni képzés indításába.
Legfontosabb célkitűzések
A szakoktatók, szakmai elméleti szakemberek száma ennek megfelelően a korábban felvázolt sorrendben csökken. A Szövetség ebben a helyzetben úgy tud bekapcsolódni a jelenlegi képzési rendszerbe, hogy segítséget nyújt az állami képzőhelyeknek. Segít az elméleti oktatás és a gyakorlati képzés területén egyaránt. Ennek érdekében kell rengeteg együttműködést létrehozni. Szerencsére vannak jó példák. Jelenleg például Szegeden, Zalaegerszegen és Várpalotán – a helyi szakképzési centrumokkal közösen gondolkodva – előkészítés alatt van a vízszigetelő részszakma felnőttképzése az ÉMSZ összefogásában. Ez a jelenlegi és jövőbeni feladatunk egyik legfontosabb, ugyanakkor legkevésbé látványos része. Itt várhatóan nem lesz rövidtávon eredmény. A helyi együttműködések hatása nem jelentkezik azonnal, legjobb esetben is csak két-három év múlva látszik a konkrét eredménye.
A másik, talán egyszerűbb feladat, hogy el kell helyeznünk saját magunkat az oktatási palettán. Vegyük csak a német modellt. Ott a szövetség van olyan erős, hogy maga fenn tudja tartani például Waldkirchenben az ottani szakmai képzőközpontot. Persze a magyar realitást látva a nappali rendszerű iskolai képzés a legjobb helyen a szakképző iskoláknál van. Persze csak akkor, ha meg tudunk adni minden szakmai segítséget nekik. Ugyanakkor van a képzésnek egy másik, sőt talán harmadik pillére is. A jelenlegi szakmajegyzék lehetővé teszi, hogy részszakma oktatását mi is végezhessük. Azt gondolom, hogy Tagjaink, tehát a Szakma elemi érdeke, hogy ezeket a lehetőségeket kihasználjuk. A jelenlegi szakmai környezetben minden olyan vállalkozó számára – aki komolyan gondolja a munkáját, igényes, hiteles szakemberként akar megjelenni a jelenlegi pia con – szükséges, hogy a tudását, szakmai kompetenciáit folyamatosan fejlessze. Tudjuk, hogy az elvárások, az energetikai követelmények szigorodnak. Ezeket a feltételeket csak egy magát folyamatosan képző szakember képes teljesíteni.
Feladatok az oktatásban
Vagyis az ÉMSZ és véleményünk szerint minden szövetség feladata az oktatásban a következő kell, hogy legyen:
- Rövid egy-két napos képzésekkel az új technológiák kivitelezését megtanítani a kivitelezőknek. A célzott képzésekkel biztosítható, hogy nem csak a gyártói képzések keretében szerezhetők meg a szükséges ismeretek. Ugyanakkor ezen a területen együtt kell működni az anyaggyártói oldallal, hiszen nem képzelhető el az edukáció, a tudásmegosztás nélkülük.
- Részszakmák oktatásával az érdeklődők számára biztosítani kell, hogy az egyes területeken a szakemberek lényegesen többet tudjanak nyújtani. Ilyen például a vízszigetelő, hő- és hangszigetelő, állványozó részszakma. Mi lehet hitelesebb annál, mint amikor a szakma minőségét képviselő szervezet az, amelyik a végzettség mögötti tartalomért, valódi tudásért helyt áll. Ilyen jellegű képzésekben szövetségünk eddig is részt vett, azonban itt az ideje annak, hogy önállóan is végezzük ezeket a tevékenységeket. Persze ez nem szoríthatja háttérbe a Szakképzési Centrumok támogatását. Már csak azért sem, mert a két folyamat célcsoportja eltér.
- A felelős műszaki vezetők képzése. Ez talán a legnehezebb feladat, hiszen egy nagyon nagyszámú csoportról van szó. Ugyanakkor egy építkezésen az ellenőrzés, a kivitelezés minősége nemcsak a kivitelezőn, de az azt vezető, ellenőrző embereken is múlik. Ha ők nem tudják, hogy mit, hogyan és mikor kell megnézni, megvizsgálni, akkor a legjobb szándék mellett sem lehetséges, hogy a hibákra időben fény derülhessen. Ezeken a területen már szoros együttműködésben dolgozunk a kamarákkal, hogy a megfelelő szakmai ismeret eljusson a megfelelő emberekhez. Véleményünk az, hogy ez a munka példaértékű. Hálásak vagyunk a partnereinknek, hogy ebben segítségünkre vannak.
- Persze a kivitelező és a tervező örökös „harcáról” sem lehet megfeledkezni. A minőségi épület minőségi tervvel kezdődik. Ugyanúgy fontos, hogy az építészek számára is megfelelő ismeretek átadásával biztosíthassuk a két oldal elégedettségét. Ezt a célt szolgálják a Regionális Szakmai Napok rendezvényei, a rendkívül sikeres országos konferencia roadshow-k, amelyek megvalósításában komoly a szakmai összefogás: az ÉVOSZ és a Magyar Építész Kamara is stratégiai partnerünk.
Nem egyszerű a feladat. Már csak azért sem, mert nagyon sokrétű a munka. Hisszük, hogy a fejlődés az egyetlen út, a folyamatos tanulás vezet el oda, hogy a szakmák művelői mindenki számára megfelelő munkákat adjanak át. Ez és csak ez az útja annak, hogy a színvonaltalan, hibás kivitelezések száma visszaszorulhasson.
Összegezve ahhoz, hogy Szövetségünk alapszabályában foglalt kötelességünknek eleget tegyünk, minden részvevő számára biztosítanunk kell a tovább fejlődést. Persze vannak területek, ahol talán kicsit előbbre tartunk: ilyen a konferenciákon keresztül a MÉK tagok oktatása, talán jól haladunk a szakiskolákkal folytatott egészéves együttműködéssel is. Ahol el vagyunk maradva, az a szakkivitelezők képzésében, továbbképzésében betöltött szerepvállalásunk. Hisszük, hogy erőinket ide koncentrálva viszonylag hamar el tudunk jutni oda, hogy ez a terület is egy ismert és elismert területe lehessen az ÉMSZ munkájának.