Közzétették a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt tervpályázat győztesét. A nemzetközi Bírálóbizottság a brit építésziroda, a Grimshaw Architects terveit értékelte a legjobbnak, akik több más munkájuk mellett London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is tervezték. A győztes csapatban magyar építészek is dolgoztak.
Amint arról korábbi cikkünkben beszámoltunk a Nyugati pályaudvar és környékének megújítására tavaly októberben hirdettek egy kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot. A kiírásra első körben 36-an nyújtották be jelentkezésüket, a második fordulóra pedig 12 pályázó jutott tovább. Nekik már konkrét elképzeléseket kellett bemutatniuk nagyméretű koncepcióterveken. A második fordulóba az alábbi pályázók jutottak be: Benthem Crouwel Architects; Grimshaw Architects; Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia; Sweco Architects + Gateways; AREP Group Architectes; Ove Arup & Partners International; Plant – Atelier Peterkis + Hawkins Brown Architects; Albert Wimmer; Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon; John McAslan + Partners; Foster + Partners; Cruz y Ortiz Arquitectos + Szántó és Mikó.
A beérkezett pályaműveket egy 21 tagú, nemzetközi szakmai zsűri bírálta el. Az értékelés lezárultáig a 12 benyújtott tervet a Bírálóbizottságon kívül senki nem láthatta. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) által kiírt nemzetközi tervpályázat eredményeit Fürjes Balázs, a bírálóbizottság elnöke, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár, Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója és Erő Zoltán, Budapest főépítésze mutatták be. A BFK honlapján március 26-án tették közzé a kiválasztott nyertest, valamint a dobogós helyezetteket és a megvásárolt tervet készítő pályázót és terveiket.
- A GYŐZTES TERVEZŐ a brit Grimshaw Architects. Ez az építésziroda készítheti el tehát a Nyugati pályaudvar és a környező városrész megújításának részletes terveit. A győztes csapatban magyar építészek is dolgoztak: a Nautes iroda munkatársai.
- A MÁSODIK HELYEN HOLTVERSENYBEN a francia AREP Group Architectes és az osztrák Albert Wimmer tervezőirodák pályaművei végeztek.
- HARMADIK a Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország) építészirodák közös alkotása lett.
- A japán KKAA Kengo Kuma & Associates és a magyar M-Teampannon közös pályaműve pedig MEGVÉTELBEN RÉSZESÜLT a zsűri elnökének tájékoztatása szerint.
A győztes tervezőről
A brit Grimshaw Architects 1980-ban alakult Londonban. Ma összesen 7 irodájuk van, jelen vannak Londonban, Los Angeles-ben, New York-ban, Párizsban, Dubaiban, Melbourne-ben és Sydney-ben. A pályázó mezőnyből ők voltak az egyik legnagyobb tapasztalatú állomástervező iroda – ismertette a BFK. A Grimshaw munkája több más mellett a London Bridge pályaudvar megújítása, ahol évente 90 millió utas fordul meg. Ez a vasútállomás számos építészeti díjat kapott, ahogy a Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is. Az iroda munkája a New York-i Fulton Center metróállomás, illetve a Los Angeles, Amszterdam, Doha, Melbourne számos új állomása. Tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain, valamint Nagy-Britannia épülő új nagysebességű vasúti pályaudvarán, a London Euston-on is – számol be a BFK.
A győztes terveken dolgozó magyar Nautes Architects iroda a Budapesti Fejlesztési Központ tájékoztatása szerint régi épületek megújításával (Aquincumi Múzeum, az új Közlekedési Múzeum épülete az egykori Északi Járműjavító dízelcsarnokában) ugyanúgy foglalkozik, ahogy közlekedéstervezéssel, például a Közvágóhídnál a Déli Körvasút leendő állomásával és a BFK megbízása nyomán alatta a ráckevei és csepeli hév megállójával.
Értékelési szempontok
Az elképzelés szerint a műemléki védettségű Eiffel-csarnok épülete megmarad, vágányok azonban nem lesznek benne, csak alatta. Továbbá a csarnok mögött, a felszínen is maradnak vágányok, mégpedig tizenhárom. A tervpályázat előírta, hogy ezt a 13 vágányt is be kell fedni egy csarnokkal. Az egyes pályázók leginkább ennek az új csarnoknak a kitalálásával mutathatták meg, mit tudnak, ez lett a tervek központi eleme, hiszen a műemlék csarnok alapvető küllemén senki sem akart változtatni és ez nem is volt megengedett a pályázatban – emelte ki a BFK. Hozzátették, a győztes terv példásan oldja meg a két csarnok viszonyát.
Kiemelték azt is, hogy a Bírálóbizottság elsősorban azért tette első helyre a britek tervét, mert náluk látta a legjobban megvalósítani a gyakorlati szempontból jól működő pályaudvart. A tervek szerint a Nyugatiból az ország főpályaudvara lesz, naponta 300 ezer utas fordul majd itt meg, de nemcsak róluk van szó, hanem a járókelőkről, sétálókról is. A zsűri szerint a győztes tervben jól átgondolták az egész területen a gyalogosok mozgását minden érintett helyszínen.
A brit tervezőiroda mindezeken túl az épület műemléki tisztelete mellett bátran nyúltak az Eiffel-csarnokhoz is, oldalait is megnyitni ajánlják, így a csarnok három irányból is jól megközelíthető lenne. A BFK a nyertes pályázat ötletei közül kiemelte a Lehel tér közúti forgalmi rendjének megoldását, hogy egy villamosos gyalogos tér alakuljon ki. A Nyugati tér humanizálását, a felüljáró elbontását a zsűri is támogatta.
Forrás: Budapesti Fejlesztési Központ