Egy többlakásos lakóépület energiahatékonysági korszerűsítő felújításának sikeres megvalósítása a szabályozási, piaci előzmények és alapok ismeretével stabil adatokra és koncepcióra alapozott forgatókönyv kimunkálását és kontrollált megvalósítását igényli.
A kormányzat számára ez a téma nem lép át egy ingerküszöböt. Már a rezsicsökkentés programjának 2012-es meghirdetésekor feltettük azt a kérdést a döntéshozóknak, hogy vissza nem térítendő támogatások nélkül hogyan képzelik a több lakásos lakóépületek energiahatékony felújításának finanszírozását? Válaszként azt hangzott el, hogy ún. „belső megtérülésű projekteket” várnak el a felújítások végrehajtásaként.
Mérlegeljük annak a realitását, hogy a rezsicsökkentés céljaira 2400 milliárd forint éves különadók formájában beszedett állami költségvetéssel szemben gyakorlatilag nulla összegű, a szektornak juttatott energiahatékonysági korszerűsítő támogatás áll szemben.
Végülis beigazolódott az a 13 éves kijelentés, hogy a rezsicsökkentés vívmányainak fenntartása fontosabb kormányzati cél minden más, azzal ellentétes hatású támogatási programnál. Vagyis vezető politikusok által beismerten a politikai csodafegyver, a rezsicsökkentés fenntartása nagyobb hatású a hatalom fenntartásának eszközeként, mint a források klímaváltozás elleni globális küzdelem melletti csatasorba állítása. Kontraproduktív következményként említhetjük a gázfogyasztás 30%-os emelkedését, ami természetesen egy háborús helyzetben elhozta a rezsicsökkentés II. generációjának brutális, 7,5-szeres energiatarifákhoz vezető egységárait.
Energiahatékonysági kötelezettségi rendszer
A 2012-es tervek már akkor említették, hogy a belső megtérülésű projektek mellett az energiahatékonysági korszerűsítésekben az állami források helyett az energiakereskedő-szolgáltatók általi finanszírozást kell szabályozni. Ennek intézményesült formája az EKR (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer). Az EKR úgy működik, hogy az energiakereskedők a számukra előírt mennyiségben kötelesek energiamegtakarítást elérni az úgynevezett „végső felhasználóknál”.
Ennek többféle módja is lehetséges, de ami számunkra most a leglényegesebb, hogy leegyszerűsítve az elkészült energiahatékonysági beruházások megtakarításait az energiaszolgáltatók „megvásárolják”, és ezt felmutatva tudják teljesíteni kötelezettségeiket. Miközben a mérleg másik oldalán az energiahatékony korszerűsítést elvégző beruházók (így a társasházi lakóközösségek) vissza nem térítendő forráshoz juthatnak.
A rendszer működésének harmadik éve finomításokat és kiszámíthatósági változásokat hozott. A megtakarítások meghatározása energetikai auditor által hitelesített bizonyítvány, az úgynevezett „fehér könyv” formájában válik forgalomképes vagyoni értékű joggá. Az auditorok munkájának megkönnyítésére úgynevezett katalóguslapokat hozott létre a kamara, és ezek alapján standardizált módon történhet az energiahatékony korszerűsítések, beruházások hatásainak mérése, minősítése, értékelése. További változás, hogy az energiatőzsdén megindult a kereskedés ezekkel a származékos ügyletekkel, azaz lesz egy piaci áttekinthetősége a megtakarítások keresletének és kínálatának, de legfőképp nyilvános árának tekintetében.
Szakértelem nélkül nem megy!
Összességében belátható, hogy egy többlakásos lakóépület energiahatékonysági korszerűsítő felújításának sikeres megvalósítása a szabályozási, piaci előzmények és alapok ismeretével stabil adatokra és koncepcióra alapozott forgatókönyv kimunkálását és kontrollált megvalósítását igényli. Tárgyi ismeretek és tapasztalatok, a realitások folyamatos monitorozásának és érzékelésének hiánya soha meg nem valósuló projekteket eredményez. Egy társasház esetében sem lehet egyszerűen összekötni az igények-támogatás-legolcsóbb pontokat, mert ez bizonyosan hibás projekttervekhez vezet, melyek már a közgyűlés szűrőjén fennakadnak.
A MEHI kutatása szerint a tömegszerű energiahatékony felújítások útjában álló második legfontosabb akadály a szükséges szakértelem hiánya. Ezeket a speciális ismereteket meg lehet szerezni a Társasház-felújítási kézikönyvből és az arra épülő tevékenységekben, workshopokban való részvétel során vagy társasház-felújítási stratégát, szakértőt is találunk a felújítási terveinkhez.
Czabarka Mihály ügyvezető
Projectdoctor Kft.