A Kopaszi-gát melletti városnegyed-fejlesztésnél már a közösségi terek, közparkok fejlesztése zajlik, ezzel párhuzamosan befejező fázisába érkezett a közszolgáltató intézményeket is magába foglaló lakóépület megvalósítása.

Budapest modernkori történetének legnagyobb városnegyed-fejlesztése – amelyet a világ legjobb városnegyed-fejlesztésének választottak Párizsban – a jelenlegi ütemében 2200 m² kereskedelmi ingatlan, 490 db lakóingatlan és 8 600 m² irodaépület kivitelezése zajlik. A 2015-ben elindított BudaPart projekt várhatóan 2030-ra készül el, ennek eredményeként 54 hektáron 15 lakóépületben 3.000 lakás, 12 irodaházban mintegy 250.000 m² irodaterület és 23 800 m² kereskedelmi terület jön létre, amely megközelítőleg 25-30.000 városlakónak terem lakó- és munkahelyet.

Magyarország harmadik legnagyobb ingatlanfejlesztő cége, a Property Market által fejlesztett városnegyedben eddig 5 lakóépületben 870 db lakóingatlant, 40.000 m² bérbeadható irodaterület, közel 6100 m² kiskereskedelmi területet adtak át. Az első ütemekben a városnegyed belvárosias részei jöttek létre – így a sétáló- és bevásárló utca -, a most induló fejlesztési ütemekben már a zöldfelületi arány fog jobban nőni.

A BudaPart téképe szolgáltatásokkal – I. ütem

Zöldterület és a közszolgáltatások fejlesztése

Schrancz Mihály ismertette, hogy a zöldterületek fejlesztése az ütemterv szerint halad, újabb fázis kezdődik a nyáron. A BudaParton található park magántulajdonban van, de az nyitott a köz számára, a tulajdonos nagyon magas minőségben karbantartja, és további funkcionális fejlesztéseket is megvalósít benne. A beruházásnak ugyan még csak az egyharmada készült el, de a parkba éves szinten egymillió látogató jön. Eddig összesen 13,5 hektár megújítása, illetve minőségi karbantartása valósult meg a projekt keretében.

A szintén a beruházó tulajdonában lévő Lágymányosi öböl vízfelülete további 10 hektárral növeli a teljes természetes felületet. A BudaPart területének majdnem fele, 26 hektár zöld terület, ennek része a Kopaszi-gát is. A parkfejlesztés jelenlegi ütemében mintegy 3 hektáros központi park van építés alatt, ami a város ötödik legnagyobb közparkja lesz. A parkfejlesztés most induló üteme várhatóan 2023 második felében készülhet el, kutyafuttatóval, közösségi kerttel, játszótérrel – ismertette az ügyvezető.

Az itt lakók igazi zöldövezetben élvezhetik a természet – növények, vízpart – közelségét, de természetesen megfelelő szociális szolgáltatásokra is szükség van, hogy a pár év múlva itt lakó és dolgozó több tízezer ember a „15 perces város” koncepciójának megfelelően helyben megtalálja a bölcsődét, óvodát, orvosi rendelőt – hangsúlyozta Schrancz Mihály. A tervek szerint két bölcsőde, egy óvoda és orvosi rendelő is épül. Az első bölcsődét és óvodát idén ősszel, az első orvosi rendelőt pedig az év végén adhatják át – számolt be róla az ügyvezető igazgató. A fejlesztés jelenlegi szakaszában kezdődik meg a Centrál Parkon belül a 600 négyzetméteres, többgenerációs játszótér kialakítása is.

Közlekedési infrastruktúra bővítése

A Property ügyvezetője arról is beszélt, hogy a BudaPart könnyű megközelíthetősége érdekében a lakó- és iroda fejlesztésekkel összhangban tovább fejlesztik a közlekedési infrastruktúrát is. Kitért továbbá arra, hogy a BudaParton nincs felszíni parkolás, és a kialakított zsákutca rendszer miatt nincs áthajtó forgalom sem. A nagyvárosi élet itt megvalósított új modelljében a felszínen az autók helyett a gyalogosoké a főszerep, több terület jut a közösségi tevékenységre és az egészségesebb környezetben való mozgásra.

A BudaPartra érkező látogatók az irodaházakban létesített felszín feletti parkolóházakban tudják elhelyezni az autóikat – tette hozzá. A BudaParton az energiatakarékos és környezetbarát közösségi közlekedés lehetőségét is megteremtették: már van MOL Bubi állomás, folytatódik az Eurovelo bringaút fejlesztése, emellett rendelkeznek elektromos autótöltőkkel és természetesen minden jelentősebb carsharing szolgáltatás elérhető.

Lakó-, iroda és kereskedelmi fejlesztések

Az új vegyesfunkciós városnegyedben eddig 5 lakóépületben 120.000 m²-en épültek lakások, a következő ütemben három lakóépület készül, a tervezett befejezés jövőre az első negyedévben várható – számolt be az ingatlanfejlesztő vállalat ügyvezetője. Elkészült a BudaPart GATE és a BudaPart CITY irodaház. Jelenleg építés alatt áll a BudaPart DOWNTOWN irodaház, amely egy 200 szobás, négy csillagos Radisson szállodát is magában foglal. A bérbeadott kereskedelmi felület nagysága 5.574 négyzetméter.

2022 végére adják át a terület és Budapest legmagasabb épületét, a Mol-székházat. A projekt 15 év alatt, 2030-ig összesen 15 lakó- és 13 irodaház, valamint egy hotel felépítését foglalja magába. Ez megközelítőleg 3.000 lakást és 250.000 négyzetméternyi új bérbeadható irodaterületet jelent; a lakásokból mintegy 1.200 darabot értékesített már a fejlesztő.

Városnegyed fejlesztés – cél a decentralizáció

Schrancz Mihály hangsúlyozta, hogy a BudaPart víziójának megalkotásakor, a megtervezésénél, és megvalósításnál is figyelembe veszik a legújabb városfejlesztési trendeket. „Azzal kell számolnunk, hogy az urbanizációs szint globálisan növekszik, ma az emberiség 54 százaléka városokban él, de 2050-re ez 70 százalék körül lesz. Ahhoz, hogy a városiasodáshoz, a nagyvárosok átalakításával, fejlesztésével minél élhetőbb környezetet teremtsünk, szemléletváltásra van szükség. Talán a legfontosabb a Traffic place to people place – elv, vagyis, hogy a városi tereket ne helikopterről, a közlekedési infrastruktúrának mindent alárendelve tervezzük meg, hanem az elsősorban gyalog, vagy kerékpárral közlekedő emberek valós igényeire igazítva, sok zölddel, közösségépítésre alkalmas helyekkel – emelte ki az ügyvezető.

A BudaPart térképe a tervezett szolgáltatásokkal

Hozzátette azt is: mi a „15 perces város” koncepciót helyeztük a középpontba. Abból indultunk ki, hogy a fővárosban nagyon kevés városi alközpont található, sok embernek kell a városban a lakhely, a munkahely, és az egyéb elintézendő okán ingáznia, jelentősen növelve ezzel a fogalmat. A mai nagyvárosfejlesztés célja a decentralizáció, egy kompakt város létrehozása, ahol lehetőség szerint közel esik egymáshoz a lakóhely és a munkahely. A városon belüli forgalmat le kell csökkenteni, a közlekedésire szolgáló felületek helyén sokkal több zöldfelület kell kialakítani. A smart city koncepció mentén kialakított digitális infrastruktúrából kinyert big data megfelelő kielemzésére van szükség, ami alapján jelentősen optimalizálható az infrastruktúra, így például a közlekedési rendszer is. Az általunk kialakított koncepciót nemzetközi szinten is elismerés fogadta, a világ legrangosabb nemzetközi ingatlanfejlesztési versenyének, a FIABCI-nak a szakmaizsűrije a világ legjobb városfejlesztése elismeréssel díjazta a BudaPartot – emlékeztetett Schrancz Mihály.

Forrás: Property Market sajtóanyag
Fotók: Propery – Németh Dános, Palkó György