2024 júniusában adták át a Tomori Pál hidat a kalocsai és paksi térség között, amely 946 méter hosszú, és egy 3 és fél éves kivitelezési munka eredményeként jött létre. A híd építésénél a szakemberek 28 000 m3 beton készítéséhez használtak Mapei betonadalékszereket.
A kalocsai és paksi térséget összekötő új híd több szempontból is jelentős változást hoz a Duna két partján fekvő települések, és főként a két város életében. A híd megépítéséről a kormány 2015-ben hozott döntést, majd hosszas tervezést és engedélyeztetést követően 2021-ben kezdte el a NIF Zrt. (az Építési és Közlekedési Minisztérium jogelődje) beruházásában zajló monumentális projekt helyszíni megv
alósítását a generálkivitelezést végző Duna Aszfalt Zrt.
Egy klasszikus óriásprojektről van szó, amelynek keretében a 2×1 sávos, a hullámtéri részekkel együtt összesen 946,2 méter hosszúságú, tíztámaszú híd mellett 25 kilométernyi úthálózat is létesült a 3 és fél éves kivitelezési munka során.
A híd egy aránylag új típusú, ún. feszített-függesztett hídszerkezettel készült. Magyarországon eddig három ilyen típusú híd épült, és ebben a formájában ez a legnagyobb méretű.
A híd három szerkezeti részből áll: van egy balparti ártéri híd, egy középső mederhíd és egy jobbparti ártérihíd-szerkezet. Az építés során maga a két ártérihíd-szerkezet az árvízvédelmi töltések, hídfők mögötti úttöltésen került összehegesztésre, és ahogy készült, fokozatosan tolták be a helyére. Egy ilyen hídtolás viszonylag lassú folyamat, de mégis könnyebb és költséghatékonyabb a parton megépíteni bármit, mint a víz felett.
Ezzel párhuzamosan épült meg a mederhíd is, a Hídépítő Zrt. kivitelezésében. Itt egymástól 200 méterre a Duna medrében áll a két pillér, erről jobbra-balra kezdték el építeni a felszerkezetet, ami acél és vasbeton alkotta úgynevezett öszvérszerkezet. Az épülő híd két oldalán folyó párhuzamos munkához az egyik oldalon a V & Periko Kft., a másik oldalon pedig a Danubiusbeton Bácska Kft. két-két üzeme gyártotta le és szállította a helyszínre a szükséges mennyiségű betont.
A betontechnológiai folyamatok szakmai irányítását a Hídépítő Zrt. végezte, amely magában foglalta a receptúrák főbb paramétereinek meghatározását, az alapanyagok kiválasztását, a próbakeverések megszervezését és lebonyolítását, a keverékek jóváhagyatását, a beépülő mixerek betonjának betongyári és helyszíni ellenőrzését, a minősítéshez szükséges mintavételeket, a beton bedolgozásának ellenőrzését és a beton minősítését.
Tesztelés, tesztelés és tesztelés
Fontos részét jelentette a munkának a szigorú elvárásoknak megfelelő betonreceptúrák összeállítása, a próbakeverések előkészítése és lefolytatása, a frissbeton-mintavételek, – vizsgálatok és próbatestek készítése a folyó mindkét oldalán. A betonüzemekbe beérkező adalékanyagokat, a homokot és a különböző kavicsfrakciókat is folyamatosan vizsgálni kellett, az előírt minőség biztosításának érdekében.
A négy betonüzemben elvégzett próbakeverések során a friss és megszilárdult beton vizsgálatokat a BTC Kft. végezte.
Az üzemi gyártásellenőrzéseket oldalanként felosztva végezték a laboratóriumok:
- A V&Perico Kft. szekszárdi és dunaszentgyörgyi gyárában a frissbeton vizsgálatokat a Mapei Kft. laboratóriuma és a betonüzem közösen végezte, a minősítő vizsgálatokat a BTC Kft. csinálta.
- A Danubiusbeton Bácska Kft. kalocsai és bajai üzemében ezen vizsgálatokat az ABETON Viacolor Térkő Zrt. központi laboratóriuma készítette.
A kivitelezéshez kapcsolódó, megszilárdult beton minősítő vizsgálatait szintén az ABETON Viacolor Térkő Zrt. végezte. A helyszíni minőségellenőrzést és mintavételeket a Hídépítő Zrt. kollégái végezték mindkét oldalon.
A projekt során a cölöpözés betonjaiból 560 db próbakocka, míg az alépítményi és a felszerkezeti betonokból több mint 2 000 db próbakocka készült a helyszínen, és a laboratóriumban vetették alá nyomószilárdság- (1 523 db), vízzáróság- (191 db), illetve fagyállóság- (414 db) vizsgálatnak.
A felszerkezet esetében további 1500 próbakocka készült tájékoztató jelleggel nyomószilárdság vizsgálatra a feszítési munkálatok megkezdéséhez, melyet a helyszíni beton laborban a Hídépítő Zrt. vizsgált.
A cölöpözés 24 órás munkavégzésben folyamatosan történt. Ilyenkor az ABETON-os laborok kollégák hetekre a helyszínre költöztek és a feladatot váltásban oldották meg.
A Mapei aktív részvétele a projektben
A helyszíni betonozásokhoz megközelítőleg 28 000 m3 beton elkészítéséhez használták a Mapei betonadalékszereit, ebből 19 000 m3 a mederhídhoz, 9 000 m3 pedig a két ártéri hídhoz került felhasználásra.
- A legnagyobb arányban használt Mapei termék a Dynamon Xtend W371 betonfolyósítószer volt, amit a megfelelően alacsony víz-cement tényező beállításához használtak, illetve annak érdekében, hogy a beton eltartható és bedolgozható legyen legalább 2 órás korig.
- a nyári betonozásnál Mapetard VZ késleltető adalékszert alkalmaztak a tömeg betonok rétegeinél a hosszú bedolgozhatóság biztosítására,
- az előfeszített pályalemez betonozásánál pedig Dynamon LZ551 konzisztenciatartó adalékszer került a betonba, mert itt nem volt lehetőség a cement kötését lassítani, viszont extrém bedolgozási idővel kellett kalkulálni a legnagyobb melegben is.
A termékek teljes volumene nagyjából 180 tartály volt, ami tonnában is megközelítőleg ugyanennyit jelent.
A kivitelezők a szerkezeti betonok receptúrájának az elkészítéséhez minden alkalommal az összes betonreceptből az összes betongyárban külön próbakeverést tartottak, hogy igazolják a beton megfelelőségét.
A Mapei betonadalékszer üzletágának munkatársai aktívan részt vettek a projektben:
- először a Mapei sóskúti betonlaborjában elvégezték az előkészületi próbakeveréseket,
- az építés során összesen 22 próbakeverésnél vettek részt a 4 betonüzemben,
- egy-egy munkafázis indításakor mindig, valamint a fázisok közben eseti jelleggel a projekt helyszínén is megjelentek, segítették a betonüzemeket és a kivitelezőket.
A Mapei részéről nagyon büszkék vagyunk arra, hogy részt vehettünk ebben a monumentális projektben, és meg tudtuk mutatni, a kiváló minőségű és környezetbarát termékeinken felül milyen aktívan tudunk segíteni szaktudásunkkal az építtetőknek és építőknek.
A híd nem csak a két partot, hanem a projekt résztvevőit is szorosan összekötötte, megtanította őket a küzdelemre, a bátorságra, és arra, hogy nincsen lehetetlen, mert amit igazán akarunk, azt közösen el tudjuk érni.
Nézze meg a helyszínen készült videót!