Karl Schwanzer bécsi építészprofesszor egy új korszak szimbólumaként tervezte meg a BMW ikonikus épületét, a „négy hengert”. Az 1970 és 1972 között megépített egyedi és időtlen építményről a vállalat úgy fogalmazott a jubileum kapcsán, hogy az a mai napig megtestesíti a BMW Group innovatív erejét, és szimbolizálja a vállalat nyitott és előremutató vállalati kultúráját. Székháza fennállásának 50. évfordulóját különleges előadással ünnepelte a prémiummárka: tizenkét táncos használta színpadként a BMW-székház homlokzatát.

A hivatalosan 1973. május 18-i megnyitója óta a BMW Group központi irodaháza, a híres „négy henger” egyszerre vált ikonná az építészettörténetben, valamint jelképpé München és a bajor prémiummárka számára is. A német nagyváros nevezetessége messziről felismerhető, és elválaszthatatlanul kapcsolódik ahhoz. A BMW székhelye nemcsak Karl Schwanzer építészeti életművének megkoronázását jelenti, hanem a hetvenes évek elején mércét is felállított a modern irodaépítészetben. A bécsi építész a lenyűgöző homlokzati kialakítást innovatív, rugalmas térkoncepcióval egyesítette.

A BMW Group a hatvanas években gyors ütemben fejlődött és terjeszkedett, ami egyre több helyet igényelt az adminisztrációs feladatok ellátására is a gyártás mellett. 1968-ban az új székházuk megtervezésére pályázatot írtak ki, amire nyolc építészt hívtak meg. Az új irodaépületet közvetlenül a főüzem főbejáratánál képzelték el. A telek ekkor még beépítetlen volt, és a BMW alkalmazottainak parkolójaként funkcionált. Az igényeket egyértelműen megfogalmazták: az irodaháznak az adott körülményekhez bármikor igazíthatónak kellett lennie; a menedzsment egy vizuálisan lenyűgöző homlokzatot szeretett volna; az épületnek emellett illeszkednie kellett a környező lakónegyedekhez, a BMW-gyárhoz és a leendő olimpiai faluhoz.

Végül Karl Schwanzer merész, futurisztikus, csaknem 100 méter magas, felfüggesztett szerkezete, négy, hengeres fő elemmel. A BMW vezetése 1968 decemberében megbízást adott új vállalati központjának e terv alapján történő megépítésére.

A BMW székházának építése

12 ország szakembere 3,5 millió munkaórában dolgozott az épületen

Az egykori BMW-gyár parkolóban 1970. július 16-án kezdődtek meg a tereprendezési munkálatok. A hivatalos alapkőletétel 1970. július 28-án volt. Alig 16 hónappal később az adminisztrációs központ burkolata a homlokzati és ablaküvegezéssel kiegészítve a helyére került, és a belső munkálatok is előrehaladott állapotban voltak. A projekten 500 építőmunkás dolgozott, valamint 200 építészt, mérnököt és statikust hozott össze tizenkét nemzetből, összesen mintegy 3,5 millió munkaórán át.

1972 júliusában, mindössze két évvel az építkezés megkezdése után elkészült a teljes épületegyüttes, hivatalosan pedig 1973. május 18-án adták át a 109 millió német márkából megépült új BMW-központot.

Felülről lefelé építve

A BMW Group székháza még ma is a háború utáni korszak egyik leginnovatívabb mérnöki teljesítménye. Az épület négy hengerét ugyanis nem alapra építették, hanem egy kereszt alakú, acélgerendákból álló tetőszerkezetre függesztették fel. A székház így nem alulról felfelé épült, hanem fordítva: a felsőbb szinteket először a földön kialakították, majd a vasbetonból készült, masszív “toronyaknán” hidraulikusan megemelték és több szegmensben egészítették ki.

A négy henger egy kereszt alakú acélszerkezetre van felfüggesztve

Az épület összesen 22 szintes: 18 irodaszint található benne két vezetői szinttel, valamint négy műszaki szint, a földszint és a pince alkotja a “Négyhengert”. A 99,50 méter magas BMW székház mindössze néhány centiméterrel marad el a müncheni belvárosban 1968-ban előírt maximális épületmagasságtól, a Frauenkirche tornyaitól, amelyek mindegyike 98,60 méter magas.

Rugalmas térkoncepció

A lóherelevél-alakú alaprajz emeletenként négy irodaszegmenssel praktikus és esztétikus egyszerre. Schwanzer ezt a jellegzetes formát úgy magyarázta, hogy az összhangban van a modern irodai gyakorlattal. A lóherelevél szerkezetnek köszönhetően ugyanis kevés a távolság a munkaállomások között, ami a koncepció szerint a lehető legjobb szervezést és kommunikációt biztosítja az egyes irodai részlegek között, valamint a térelrendezés ideális rugalmasságát adja. Ma mintegy 1500 BMW Group alkalmazott dolgozik a központ épületében, főként most is egyterű irodákban.

A BMW székház nyitott belső terei a kezdetekkor

A nyitott térelrendezés ma is megmaradt a székházban

Korszerűsítés a külső látvány megtartásával

Az ikonikus “négyhengeres” toronyházat 2004-ben teljesen felújították és korszerűsítették, hogy megfeleljen a 21. századi technikai követelményeknek, munkahelyi igényeknek. A külső kép, az épület karaktere változatlan maradt. Az osakai alumíniumlapokból kirakott homlokzatot is megőrizték eredeti formájában, azonban minden elemet alaposan megtisztítottak, hangszigetelték és szigetelték, valamint több mint 2300 ablaktáblát kicseréltek.

A belső tereket radikálisan átalakították: jobb fény- és frisslevegő-ellátást és új bútorokat kaptak, egy teljesen új liftrendszert szereltek be, és kicserélték a teljes elektronikus berendezést. A 2004-es felújításkor 53 ezer m2 területet újítottak fel és tizennégyezer tonna anyagtól szabadították a “négy hengert”.

A különleges épületegyüttes felújítása alapos előkészítő munkát és számos, speciálisan kidolgozott megoldást követelt meg. A felhasználandó anyagokat kiemelt pontossággal kellett kiszámolni, és az elmozdított részeket is hasonló precízséggel mérték le, hiszen a súlyelosztásnak változatlannak kellett maradnia a toronyház stabilitása érdekében.

A BMW Group 2022. július 22-én nagyszabású gála keretében ünnepelte meg világhírű építészeti ikonná vált székháza 50. születésnapját. Az ünnepségen több mint kétszáz nemzetközi vendég vett részt. A rendezvény szervezői egy különleges előadással is készültek: az egyesült államokbeli BANDALOOP táncegyüttes tizenkét függőtáncosa a pár centi híján 100 méter magas épület homlokzatát színpadként használva adott elő látványos koreográfiát az építészet és a táncművészet között húzódó, súlytalan szimbiózis jegyében. A táncosok a „Momentum Curve” című bemutatót kifejezetten a BMW Group székházának jubileumára állítottak össze.

Forrás: BMW Group, autoszektor.hu