Teljesen átalakult a haszonjárművek piaca: a járvány hatására az addigi kínálati piacot keresleti váltotta fel. Az igények bőven meghaladják a gyártói kapacitásokat, akinek van készlete vagy rövidebb a gyártási ideje, az versenyelőnyt élvez – közölte a haszonjárműpiac egyik meghatározó képviselője, az Iveco járműveit forgalmazó ECO-tech visiON. A cég középtávon a kereslet dinamikus növekedésére számít, ugyanakkor egyelőre az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz.

Megnyitotta új telephelyét az IVECO új hivatalos magyarországi viszonteladó partnere, az ECO-tech visiON Kft. Szigetszentmiklóson. A cég március 24-i rendezvényén több fejlesztést bemutattak, mint a fejlett vezetői segédrendszerekkel rendelkező IVECO Daily 2022-es kisteherautó-modellt, az S-WAY nemzetközi nyergesvontató modelljét, valamint a German Design-díjas IVECO T-WAY építőipari teherautót is. Az eseményen mindemellett értékelték az elmúlt évek haszongépjármű piacának helyzetét.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint múlt évben az uniós piacokon közel 1,9 millió új haszongépjármű – furgon, teherautó és busz – talált gazdára, ami közel 10 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben. Magyarországon hasonló volt a növekedés, amit több mint 28 ezer új haszonjármű eladását jelentette – tájékoztattak az Eco-Tech Kft. telephelymegnyitóján.

„Bár a közel 10 százalékos növekedés első látásra jó eredménynek tűnik, ám csak arra volt jó, hogy a piac behozzon valamit a járvány miatti hátrányból. A 2021-es eladások ugyanis az uniós és a magyar piacon is elmaradnak a járvány előtti, 2019-es szinttől. Hiszen akkor az EU-ban jóval 2 millió felett voltak az eladások, Magyarországon pedig 32 ezer feletti darabszámról volt szó” – mondta Molnár Tamás, az Iveco haszonjárműveit forgalmazó ECO-tech visiON ügyvezetője a sajtóeseményen. Hozzátette, a 2021-es növekedésben szerepet játszott az is, hogy a pandémia eredményeként megnőtt a szállító járművek iránti kereslet, többek között a logisztikai szektorban, ugyanakkor a bővülés jelentősen elmarad az igényektől.

Molnár Tamás, az ECO-tech visiON ügyvezetője a telephely-megnyitó eseményen

Molnár Tamás elmondta, a korábbi években a kínálati piac volt a jellemző, ez a járvány megjelenése után keresleti piaccá alakult. Az évtizedes járműpiaci tapasztalattal rendelkező szakemberekből álló cég új szereplőként középtávon a kereslet dinamikus növekedésére számít. Ugyanakkor az ellátási láncokat érintő problémák, ezen belül a chiphiány az autók mellett a haszonjárműveknél is gondot okoz. A kereslet bőven meghaladja a gyártók kapacitását, ezért a szokásoshoz képest háromszorosára, négyszeresére nőtt a várakozási idő egy-egy új járműesetében. Ennek következtében a forgalomba helyezések száma is csökken, akinek van készlete, vagy a többieknél gyorsabb gyártási ideje van, versenyelőnyt élvez. Ezek a körülmények jellemzik az összes járműkategóriát.

„Az ECO-tech visiON ebből a szempontból jó pillanatban lépett be a hazai piacra, hiszen ez a fordulat lehetővé teszi számunkra a dinamikus növekedést az értékesítés területén. A nehézségek ellenére középtávon hatalmas lehetőségek vannak” – emelte ki a szakember.

Nehéz terepre, de kényelmesen

A vállalat szigetszentmiklósi új telephelyén a vendégek megtekinthették több más haszongépjármű mellett a gyártó 2021-es T-WAY építőipari teherautó modelljét is, mely még ebben az évben megkapta a German Design díjat. A haszonjárművel kapcsolatban szerkesztőségünk kérdésére Molnár Tamás elmondta, a fejlesztés során természetesen nagymértékben figyeltek az építőipari szereplők visszajelzéseire és igényeire.

Az IVECO T-WAY építőipari teherautó modellje

A valóban különleges látványt nyújtó és tekintélyt parancsoló T-WAY a Trakker járműcsalád utódja, ami nagy népszerűségnek örvendett, és a számos vásárlói visszajelzés birtokában tudták a további modelleket fejleszteni. A T-WAY kialakításánál is figyelték a felhasználói, így az építőipari igényeket. A fejlesztés során a fő szempontok a megbízhatóság, a terhelhetőség, az alacsony karbantartás, valamint a manapság kiemelten fontos vezetői komfortérzet volt, és e téren is sikerült nagyot alkotni a gyártónak – fogalmazott Molnár Tamás. Az IVECO T-WAY típust különösen nagy igénybevételre és nehéz terepekre, köztük építőipari munkaterületekre tervezték. Hozzátette, ez a modell nagyon jól variálható tengelytávval rendelkezik, különböző felépítményekkel, billencses kivitelben, fix platóval, daruval, betonkeverővel egyaránt használható, és egyéb szektorokban is jól alkalmazható.

Az ügyvezető a sajtóeseményen tartott beszédében hangsúlyozta, az ECO-tech visiON célja, hogy az Iveco nehézgépjárműveit – nagyobb teherautóit – újrapozicionálja Magyarországon és már 2023-ban elérje a 250-300 darabos éves eladást, a furgonok esetében pedig a célkitűzés a 2008-ban elmélyülő válság előtti szint elérése, ez pedig 1200-1300 kisteherautó értékesítésének felelne meg.

A fenntarthatóságnak a járműiparban is fontos szempontnak kell lennie

A sajtóeseményen kiemelték, a környezeti lábnyom a felelősen gondolkodó gazdasági társaságok életében, a logisztika és a közösségi közlekedés tervezésében egyre fontosabb szerepet tölt be, az Iveco pedig komoly segítséget tud nyújtani ezen a területen. Molnár Tamás kérdésünkre elmondta, a gyakorlatban ez többek között azt jelenti, hogy a legmodernebb hajtásláncokat alkalmazzák, amelyeknek alacsony a fajlagos fogyasztása, ezáltal a károsanyag-kibocsátás is lényegesen alacsonyabb. Az ECO-tech visiON ügyvezetője szerint az építőiparban az elektromos hajtású gépek használatát még nehéz elképzelni, az még a jövő elképzelése, habár – tette hozzá – nem annyira távoli. Jelenleg a legjobb, amit tehetünk ezen a területen, az a fogyasztás optimalizálása – hangsúlyozta a szakember.