Távol a világ jól ismert búvárparadicsomaitól, a lengyelországi Mszczonów városa ad otthont Európa legmélyebb merülőmedencéjének. Az egyes helyeken 45,50 méter mélységű medence építéséhez számos PERI rendszert használtak.

A lengyel főváros, Varsó közelében épült meg a DeepSpot, amely jelenleg a búvárkodás legmélyebb többzónás szimulátora. A DeepSpot optimális feltételeket nyújt a búvároknak abban, hogy szenvedélyüknek a világ óceánjaitól távol is hódolni tudjanak: mindig tökéletes időjárás, tiszta és meleg víz, valamint egy izgalmas víz alatti világ fogadja őket hajóronccsal, barlangokkal, üveggel fedett víz alatti gyalogos híddal, lejtős falakkal és kötelekkel, olyan élményeket nyújtva, amely vetekszik az óceánok forgatagával. Függetlenül attól, hogy kezdő vagy tapasztalt profi búvárról, palackkal vagy szabadtüdővel merülő búvárról van szó, itt mindenki megtalálja a számítását. A DeepSpot nagyjából kétéves építési időszak után, 2020 végén nyílt meg a nyilvánosság előtt.

Két részre osztott, többzónás szimulátor

A DeepSpot merülőmedence két részből áll: a fő rész 15,50 méter mélységű, és a merülőcső további 25,00 méter mélységgel, mely a medence egyik szélén csatlakozik a fő részhez. A cső mélysége nagyjából megegyezik egy 15 emeletes épület magasságával, és összesen 8000 m³ vizet tartalmaz, ami nagyjából 27 olimpiai méretű medence vízmennyiségének felel meg. Ezenkívül, további 4,5 méter magasodik a talajszint fölé.

Statikai kihívás a legmagasabb szinten

Statikai szempontból a merülőmedence rendszer kiépítésének nehézsége egy földalatti rendszer kiépítésével hasonlítható össze. A medence statikailag vasbeton padlólemezből, vasbeton pillérekből, teherhordó falakból és monolit födémekből áll. Geometriai és technológiai szempontból bonyolult, különféle PERI zsaluzási megoldásokat használtak, amelyeket előre összeszerelve szállítottak az építkezésre. A búvármedence lejtős falai keretvázas TRIO falzsaluzat előre összeszerelt elemeivel készültek, míg a kör alakú merülőcsőhöz szintén előre szerelt VARIO GT 24 fatartós falzsalut alkalmaztak.

A 40,50 m teljes mélységű merülőcsőhöz előszerelt VARIO GT 24 fatartós falzsaluzatot használtak. A projekt legnagyobb építési kihívása a 8,50 m-es külső átmérőjű csőgyűrűk betonozása volt, amelyet monolitikus építéssel, egyenként 4,00 m-es egységekben hajtottak végre.

A merülőcső betonozása

A legnagyobb tervezési kihívást a 7,00 méter belső átmérőjű és a talajszint alatt 40,50 méter mélységű merülőcső jelentette. A 8,50 méter külső átmérőjű csőgyűrűk betonozását monolitikus építéssel, 4,00 méteres szakaszokban hajtották végre.

A 25 méter mély akna 4 méter hosszú szegmensekből áll. A folyamatot VST nehézállvány tornyokkal alátámasztott hidraulika segítette: “Az akna első szakaszának függőleges igazítása volt a siker kulcsa, melyhez speciális irányvezetőket használtak. Az egyes szegmensek mindegyike 300 tonnát nyomott. Összesen 5000 m³ betont használtunk fel” – magyarázza Krzysztof Tyborowski, a PERI Lengyelország tervezésért felelős mérnöke.

A nem axiális és szabálytalan süllyesztés, valamint az injektáló elemekkel való ütközés elkerülése komoly kihívást jelentett a statikus mérnökök számára. Ennek megoldásához egy hidraulikus egységet használtunk, amely biztosította a pontosságot az első szakasz süllyesztésekor” – folytatja Tyborowski. “A további szegmensek már a saját súlyuk révén süllyedtek lefelé. A folyamatot addig ismételtük, amíg a cső el nem érte a teljes 25 méteres mélységet.

Szigorú biztonsági óvintézkedések

A PERI tervező mérnökei már a tervezési szakaszban odafigyeltek a statikai megvalósíthatóságon túl a helyszínen dolgozó személyzet biztonságára is. A helyszínen alkalmazott és előre összeszerelt PERI rendszerek, valamint a kiválasztott betonozási eljárás biztosította, hogy a munkálatok mindenkor a legnagyobb biztonságban történjenek – még a merülőcső legnagyobb mélységében is.

Az ST 100 teherhordó tornyok gyors és biztonságos víz alatti szétszerelése

A merülőcső mellett a víz alatti kilátóhíd is a DeepSpot búvárrendszer egyik csúcspontja. A híd csak azután vált önhordóvá, miután a medence megtelt vízzel, és a szükséges felhajtóerő teljes mértékben fennállt. Ezért azt a medence üzembe helyezéséig alá kellett támasztani.

A biztonságos teherátadás érdekében több mint 14 méter magas PERI ST 100 teherhordó tornyokat alkalmaztak. A tornyok szétszerelésére csak a medence vízzel való feltöltése után kerülhetett sor. Erre a feladatra profi búvárokat béreltek fel, akik összesen tíz óra alatt szétszerelték és biztonságosan felszínre hozták az összesen 3.400 kg súlyú állvány anyagot.

 

További információ: www.peri.hu

 

 

Forrás: PERI