Rendhagyó promóció hívja fel a figyelmet a klímaváltozásra az Akvárium Klub előtt. Két hétig látható az Ariston Thermo és a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. közös installációja a budapesti Erzsébet téren. Az augusztus 23. és szeptember 4. között felállított üvegházban különleges hőigényű, trópusi növényeket helyeztek el, melyeket kizárólag megújuló energia segítségével tartanak életben.

A ház különlegességét a napenergia-felhasználást segítő Generon tetőcserép, valamint az Ariston, „Nimbus Garden” nevet viselő levegő-víz hőszivattyúja adja.

A hőszivattyú a külső levegőt felhasználva biztosítja az üvegházban szükséges hőmérsékletet hűtéssel vagy épp fűtéssel. Ezzel minimális energiát használ fel, károsanyag kibocsátása pedig nincs. Távoli eléréssel egy applikáción keresztül irányítható, a rendszerből érkező lágyvizet pedig visszavezetik a növényekhez. A Generon napelemes tetőcserepek a napenergia felhasználásával segítik a hőszivattyú működéséhez szükséges energia felvételét.

Mérete: 3,4 m x 1,8 m
Magassága 3 m
Gépészete: Ariston Nimbus Pocket M hőszivattyú, amihez Terrán Generon napelemes tetőcserép társul
A házba telepített növények eredete: Madagaszkár, Kanári-szigetek, Közép-Amerika, Karib térség, Dél Mexikó, Dél-Amerika

A Nimbus Garden ház fő anyaga fenyőgerenda és borovi fenyő, amihez hőszigetelt üveg társul. Az installáció célja, hogy megmutassa: a mai kor emberének kényelmi elvárásai és az ökoszisztéma védelme megfér egymás mellett, tudatos tervezéssel.

Az ötletet az Ariston Comfort Challenge projektje szolgáltatta:

A vállalat Grönlandon épített fel egy házat, amelyet kondenzációs kazánnal fűt azért, hogy a kutatok télen is folytathassak a munkát az extrém hidegben.

Kiss Pál elnök, Magyar Hőszivattyú Szövetség (b), Pavek Gábor cégvezető, Ariston Thermo Hungária Kft., Tóth Szabolcs regionális marketing igazgató, Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. (j)

Az Ariston Thermo Hungária ennek mintájára Magyarországon is szeretett volna egy figyelemfelkeltő kampányt, azonban kazán helyett a legmodernebb, hőszivattyús technikát választotta. Partnere a Terrán, aki a Generon napelemes tetőcserepeket biztosítja.

Környezetünk védelme az egyik legfontosabb kritérium működésünk és fejlesztéseink során, azonban a házak megjelenésére és az értékteremtésre vonatkozó vásárlói igényeket is szem előtt tartjuk. Az innovatív tetőcserepek azért is speciálisak, mert hatékonyságban és teljesítményben is felveszik a versenyt a klasszikus szolár panelekkel, ráadásul az általuk kínált esztétikai élmény is sokkal nagyobb. Nem kell a technika javára kompromisszumokat kötni, hisz a betoncserépbe integrált napcelláknak köszönhetően nincs felesleges tetőáttörés, így prémium megjelenést biztosíthatunk ingatlanunk szamara, miközben a tető eredeti védelmi funkciója is maradéktalanul megvalósul, emellett növelhetjük az épület értékét.” – hívta fel a figyelmet Tóth Szabolcs, a Terrán regionális marketing igazgatója, és hozzátette: „A termék sikerességét számos közönség és szakmai elismerés fémjelzi (pl. RedDot Termékdizájn 2021 díj), bevezetése óta több mint száz otthon és középület energiaellátását biztosítja Generon rendszer, 2021 végéig pedig megközelítőleg további 250 épület tetején találkozhatunk majd napelemes tetőcseréppel.

Az Ariston Thermo Hungária Kft. ügyvezetője elmondta, hogy hazánkban jelenleg 1 millióra tehető azoknak a háztartásoknak a száma, akik hagyományos kazánnal, fával vagy szénnel fűtenek. Ha ők mind hőszivattyúra váltanának, akkor hozzávetőleg 115.779.482.957 m3-rel csökkenne a károsanyag-kibocsátás egy év alatt hazánkban. Ezzel egy egész város károsanyag-kibocsátását tudnánk megspórolni évente.

Pavek Gábor azt is elmondta, hogy az Ariston jelentős potenciált lát a hőszivattyúkban. „Míg 2008-ban összesen 10 hőszivattyút értékesítettünk a hazai piacon, addig ez a szám 2021-ben 300 lesz. Ebből jól látható a növekedés dinamikája és azt sem titkoljuk, hogy minden évben duplázni szeretnénk az eladásokat.

A hószivattyúk értékesítésének alakulása a hószivattyú típusa szerint Magyarországon  Forrás: Ariston

Az ügyvezető szerint hazánk a növekedés ellenére sincs az európai élmezőnyben meg. Az európai hőszivattyú1 piac +7,4 százalékos rekord eladást könyvelt el 2020-ban. Ez megközelítőleg 6%-ot hasít ki az európai épületek fűtési típusai közül. A legjobban Lengyelország teljesített, ahol 43,8% volt a hőszivattyú szegmens növekedése az elmúlt évben.

Magyarországon ezzel szemben 2020-ban összesen 5000 hőszivattyút adtak el és a korábbi évekről meg hiteles statisztikák sincsenek. Ez azt is jelenti, hogy számtalan kiaknázatlan lehetőség áll előttünk és hatalmas potenciál van ebben a piaci szegmensben.

A sajtótájékoztatón Kiss Pál, a Magyar Hőszivattyú Szövetség elnöke is mondott pár szót a hőszivattyúkról, az európai és hazai piaci trendekről. A hőszivattyúk számának és kapacitásának növelése egyszerre járulhat hozzá:

  • az energiamegtakarításhoz: mivel a hőszivattyúk egységnyi villamosenergia felhasználásával akár 3-4 egységnyi hőenergiát is képesek előállítani, hatékonyságuk többszöröse a modern kondenzációs kazánokénak is, vagyis alkalmazásuk egyéb beavatkozás nélkül jelentősen csökkentheti az épületek energiafelhasználását,
  • a megújulóenergia-célok könnyebb teljesítéséhez: a hőszivattyúk által előállított hasznos hőenergia megújulónak számít,
  • a CO2-megtakarításhoz: a hagyományos fosszilis üzemanyagot használó fűtési rendszer hőszivattyúval történő kiváltásával a CO2-kibocsátás nagy része megtakarítható (nincs helyszíni kibocsátás),
  • a megújuló energia helyszíni felhasználásához és lekötéséhez: napelemekkel együtt megvalósítható a teljes karbonsemleges működés,
  • ugyanazon berendezések a hűtést is hatékonyan megoldják,
  • hőtárolásra is képesek, mely révén a villamos hálózat kiegyensúlyozására is felhasználhatók.

A hőszivattyú európai piacán egyértelmű volt a növekedés 2020-ban a COVID19 ellenére is. Átlagosan 7,5%-al növekedett a piac, kiemelkedő növekedést Lengyeloszágban (+44%), Németországban (+37%) és Hollandiában (+30%) észleltek. 3 irány figyelhető meg az európai piacokon:

  1. A technológia további fejlődése: szélesebb hőmérséklet-tartományban működnek a kereskedelmi hőszivattyúk( -25°C – +65°C között). Nyugat-Európai és Skandináv távhőszolgáltatók elkezdték használni a nagy hőszivattyúkat, és ezekkel már akár városrészeket , városokat is képesek ellátni. Egyre több a kis készülék is (pl. szárítógép, villanyautó fűtése stb.). Teret nyernek a levegős hőszivattyúk.
  2. Döntéshozók: felismerték, hogy a karbonsemlegességhez és a megújuló arány növeléséhez elengedhetetlenek a hőszivattyúk. Támogatási programok vagy büntető adók (pl. szén-dioxid adó) megjelenése segítheti a terjedését.
  3. Nagyobb mennyiségű gyártás, valamint az új belépők a piacra (pl. kazángyártók) az árak csökkentéséhez vezethetnek.

Magyarországon a hagyományos rendszerekhez képest magasabb beruházási költségek mellett jelenleg még kevés elérhető támogatás van (nincs is kifejezetten csak hőszivattyúkra), de így is növekednek az eladások, bár a meglévő rendszerek száma európai viszonylatban nagyon alacsony” – mondta az elnök. „A hőszivattyúk elterjedését jelenleg még az ismeret és a tapasztalat hiánya is akadályozza Magyarországon.

A Nemzeti Energia és Klímaterv 100.000 hőszivattyú beépítését irányozza elő 2030-ig, ami nagyon ambiciózusnak tekinthető a mostani 6530 darabos évenkénti eladáshoz képest. Jelenleg az Otthon felújítási programban számolható el a berendezés és annak beszerelése, és kkv-k számára elérhető a Vidékfejlesztési Program megújuló energiákra, így hőszivattyúkra is. A szövetség várja fűtés elektrifikálás támogatási program megjelenését.

 

További információ: www.ariston.com/hu; www.terranteto.hu; www.hoszisz.hu

 

 

Forrás: SansCliché

 

________________________________________________________________________

1EHPA 2021 market report