A kazánok értékesítési mennyisége kategóriák szerint Forrás: Ariston/BRG Building Solutions

Az Ariston Csoport közzétette a 2020 december 31.-el záródó év pénzügyi eredményit. Ennek értelmében a vállalat a következő számokkal zárta az elmúlt évet:

  • 1,66 milliárd euró bevétel
  • 244 millió euro korrigált EBITDA, 8,6% javulás 2019-hez képest
  • 169 millió korrigált EBIT, 13,4%-al magasabb, mint 2019-ben
  • 186 millió eurós rekord készpénzforgalom

A vállalat a világjárvány ellenére is növekvő jövedelmezőségről és a beruházások stabilitásáról számol be. Egyedül a bevételek csökkentek enyhén (- 2,7%) a globális recesszió miatt, mivel a vállalatcsoport legfontosabb piacai (pl. Olaszország, Franciaország, Németország, Spanyolország, Svájc, Lengyelország, Románia, Hollandia, Oroszország, USA, Mexikó, India és Dél-Afrika) súlyos GDP visszaesést könyveltek el a tavalyi évben.

A jövedelmezőség szempontjából a Társaság nagyon jó eredményeket ért el. A korrigált EBITDA (244 millió euró, + 8,6% 2019-hez képest), a korrigált EBIT (169 millió euró, + 13,4% 2019-hez képest) és a nettó jövedelem (97 millió euró, + 9% 2019-hez képest) volt, valamint jelentős működési készpénzforgalmat könyvelt el, ami 186 millió euró volt a tavalyi évben.

Az Ariston Thermo elnöke szerint eredményeiket a hosszútávú tervezésnek és a gyors digitális fejlesztésnek köszönhetik. Paolo Merloni elmondta: „Elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóság és a technológiai innováció irányában, mely befektetés hasznosnak bizonyult, és most nagyon jó helyzetben vagyunk, mert közép- és hosszú távon tovább növekedhetünk. 2017-ben meghatároztuk, hogy 2022-ig értékesítésünk 80% -át magas hatékonyságú vagy megújuló termékek képviselik és értékesítésünk 80% -át az 5 éven belül fejlesztett, modern termékek adják. Büszkén mondhatom, hogy mindkét eredményt elértük.

Az Ariston Thermo 2020-ban is számos technológiai újítást vitt piacra, melyeknél minden
esetben a fenntarthatóság és az energiahatékonyság volt fókuszban. A háztartási vízmelegítési megoldásokban az Ariston márkanév alatt 2020-ban több új termék került a nemzetközi piacokra. Indonéziában az Andris2 sorozat, az elektromos tárolós vízmelegítők új sorozata Kínában, egy új vékony termék Vietnamban és az új Velis modellek Európában.

A mexikói elektromos vízmelegítők szegmensének növekedése érdekében a Calorex márka piacra dobta az első tárolós és átfolyós termékeket az Ariston sorozatban. Folytatódott az Aures sorozat bevezetése olyan új piacokon, mint Mexikó, Dél-Afrika, Vietnam és Szingapúr míg a nyitott égésterű és kényszeráramú gáztüzelésű tároló termékek új választékát az USA-ban vezette be American Standard márkanév alatt.

A hőszivattyúk terén a vállalat Svájcban dobta a piacra a Nuos Extra rendszert, amely ideális forró víz előállításához társasházi környezetben, és bemutatta a Nuos Plus evolúcióját, amely a piacon a leggyorsabb fűtési időt kínálja, magas energiahatékonysággal és integrált Wi-Fi kapcsolattal.

A fűtési megoldások területén is tovább erősödött az Ariston Thermo portfóliója. Az Elco beltéri és kültéri levegő-víz hőszivattyú palettája megújult az új Aerotop S bevezetésével, mely a lakossági piac igényeit elégíti ki (5-15 kW), valamint piacra lépett az Aerotop G 8.2 modellel, amely ideális új épületekhez. Az európai hőszivattyú-piac növekedése megteremtette az igényt a fan-coil termékcsalád bevezettetéséhez is. Így az Ariston Thermo a 2 fan-coil típussal bővítette termék palettáját, ezáltal megerősítve pozícióját a fűtési hőszivattyúk szegmensében.

A hibrid rendszerek területén is új fejlesztésekkel erősítette kínálatát, reagálva a piaci
igényekre, és lehetővé téve a felhasználók számára az állami ösztönző rendszerek könnyebb igénybevételét.

A fosszilis tüzelőanyaggal működő rendszerek területén a “WHBC” projekt keretében ipari kondenzációs kazánok új sorozatát vezette be mind fali mind álló kivitelben, kiváló hatékonysággal és alacsony károsanyag-kibocsátással. A lakossági szegmensben az Ariston
Thermo befejezte új termékkínálatának bevezetését az Egyesült Államokban, valamint kanadai piacokon az NTI és HTP márkanév alatt.

2020 a kapcsolódó szolgáltatások terén is innovációt hozott: elindult az új fűtési alkalmazás az Ariston, a Chaffoteaux, az Elco és az Atag márkák számára, amely még egyszerűbb és
intuitívabb felhasználói élményt kínál.

Az Ariston Thermo Magyarországon

Magyarországon az utóbbi években jelentősen nőtt az újlakások építése, ami főként az életszínvonal növekedésének, a jogszabályi rendszer átalakításának és a családok szociális támogatásának köszönhető. Ez a tendencia 2020-ban a járvány miatt megtorpant és hozzávetőleg 8-10%-os csökkenés volt érzékelhető a kazánpiacon. Az idei év azonban ismét a fellendülés éve lehet, hiszen a legújabb családtámogatási modellek segítik mind az új építést mind a felújítást, amivel a fűtéskorszerűsítés is együtt jár.

Hazánkban az ingatlan a család első számú befektetésének számít ezért a felújítás és energetikai korszerűsítés egyfajta piaci mozgatórugó volt a 2017-2019-es időszakban. Az állami támogatások ezért évek óta kiemelt szerepet töltenek be mind az építkezések és felújítások mind pedig az ezekkel járó fűtési rendszer modernizációs területeken.

Az Otthon Melege Program, az MFB által kibocsátott kamatmentes hitel és a CSOK egyre több családnak adnak lehetőséget a takarékos, környezetkímélő fűtési megoldások  használatára is. Ez pedig minden háztartásban egyre fontosabb, hosszútávon ugyanis a családok energiatakarékos és környezetkímélő megoldásokban gondolkodnak.

A kazánok értékesítési mennyisége kereskedelmi és lakóépületek szerinti megoszlásban Forrás: Forrás: Ariston/BRG Building Solutions

Míg a kondenzációs kazán főként a városi lakások sztárterméke marad, addig a legmodernebb eszközöket a családi házakban találhatjuk. Ennek oka a magasabb bekerülési költség és az ennek következtében hosszabb megtérülési idő. Ennek ellenére egyre többen érdeklődnek a hőszivattyús és más energiahatékony megoldások iránt. A legnagyobb nyitottság továbbra is Pest megyében és a Balaton környékén tapasztalható, ahol nagyobb a fizetőképes kereslet és a legmodernebb megoldásokra sem sajnálják beruházni a család pénzét.

Az Ariston Thermo Hungária Kft. ügyvezetője szerint a legmodernebb megoldások tekintetében az utóbbi években Magyarország lemaradt a többi kelet-európai országhoz képest.

Pavek Gábor elmondta, hogy hazánkban az egyedi fűtést használó háztartások 49  százaléka fűt gázzal, így a kondenzáció szerepe továbbra is kiemelt marad. Ezen a területen a környező országokhoz képest is jól teljesítünk. A hőszivattyúk terén viszont le vagyunk maradva Lengyelországhoz és Csehországhoz képest. Ugyanakkor a hőszivattyúk, hibrid rendszerek és a megújulók folyamatosan növekvő részt hasítanak ki a piacból így a  lemaradást behozhatjuk a következő két évben.

Az Ariston Hungária Kft. első embere azt is elmondta, hogy míg a tavalyi év nem hozott  kiemelt eredményeket a hazai eladásokban, addig 2021 és 2022 a növekedés éve lesz  várhatóan.

Nem csak az új építés, hanem a felújítási piac is fejlődésnek indul idén, ami főként az elavult kazánok cseréjében mutatkozik majd meg. A hazai piacon legfőképp a kondenzációs kazánok és a hőszivattyúk eladása terén várható felfutás, ami 2022 után is folytatódni fog. A kazáncserében kulcsfontosságú szerepe van az Otthon Melege programnak, amely  indulása óta támogatja a korszerű fűtési technikák hazai terjesztését.

A magyar kazánpiac jövőbeni teljesítménye nagymértékben függ az ország gazdasági kilátásainak folyamatos javulásától, amely kihat a csere keresletre, valamint a lakó- és nem lakásépítési tevékenységre. A pénzügyi ösztönző rendszerek továbbra is nagy mértékben fogják befolyásolni az eladásokat, ahogyan azt az elmúlt években is tették, főként a kondenzációs kazánok piacán.

 

További információ: www.ariston.com/hu

 

 

Forrás: Ariston Thermo Hungária Kft.