Csarnokot épít, bővíti kapacitásait és kínálatát Magyarország egyik legdinamikusabban növekvő építőipari acéllemezgyártó cége, a ZenSteel márkanévről ismert TRM Pro Kft.
Az üzleti életben, a közelgő válságok idején végzett beruházásokat gyakran nevezik „előremenekülésnek”, de jelen esetben csak arról van szó, hogy a cégnek, mivel a piaci visszajelzések kedvezőek, nincs oka változtatni dinamikus fejlesztési ütemén vagy startégiáján.
A TRM Pro Kft.-t két, a szegmensben már nagy tapasztalattal rendelkező szakember, Tóth Zoltán és Máté János Tamás alapította 2014-ben, a cég pedig az elmúlt 8 év alatt ötmilliárdos árbevételű, komoly piaci szereplővé vált, a szegmens átlagánál rendre dinamikusabb növekedést produkálva.
Mivel a két tulajdonos-ügyvezetőnek a kezdetektől célja volt az országos lefedettség és a megjelenés a regionális piacokon, az elmúlt évek alatt a fejlesztések is mind ebbe az irányba mutattak, törekvéseiket pedig az utóbbi időben pályázati források is segítették. A vezetőket ezúttal a cég válságstratégiájáról kérdeztük.
Mindenki jelentős visszaesést jósol a gazdaság egészére nézve. Önök mire számítanak?
Máté János – Nem nagyon foglalkozom makrogazdasággal, de az építőiparon belül úgy gondolom, hogy a lemeztermékek ‒ cserepes- és trapézlemezek, kerítéselemek ‒ még sokáig megőrizhetik eddigi lendületüket. Egyrészt azonos esztétika mellett olcsóbbak a hagyományos héjalásoknál, másrészt sokkal könnyebbek, ami a felhasznált épületfa mennyisége szempontjából sem közömbös.
Ha megnézzük a faanyagok árának alakulását, ez is fontos tényező lehet, amikor egy gyors és biztos megoldást kell találni a tetőre vagy épp a kerítéshez. A másik szempont, ami a cserepeslemezeink mellett szól, hogy lényegesen „haladósabb” vele a munka, ami a mai, szakemberhiányos időkben szintén komoly előny. Egy lemeztető építéséhez kevesebb emberre, rövidebb ideig van szükség, miközben az élettartama bőven összemérhető bármilyen más megoldással. Mindemellett a lemeztetőknek a tetőfelújítások során is vannak kiemelkedő előnyei, és ezek a beruházások is lendületet kapnak majd. A válság, lassulás egy globális folyamat, ami nem jelenti azt, hogy egyes részszegmensek ne ugorhatnának ki. Ahogy a pandémia lendületet adott a vitamingyártóknak vagy az online műsorszolgáltatóknak, úgy az energia- és alapanyagválság is megmozgatja a piacokat, és remélem, hogy a mi termékeink iránti kereslet irányába.
Ez az oka a fejlesztésnek?
Tóth Zoltán – Nem, ez legfeljebb az egyik bázisa lesz. Az oka az, hogy van egy elképzelésünk arról, hogy hova szeretnénk eljutni a TRM Pro Kft.-vel és a ZenSteel márkával, és a kezdetektől ezt igyekszünk megvalósítani. Mivel a piac eddig kedvező visszajelzéseket adott és ad a mai napig ‒ szeretik, veszik a termékeinket ‒, egyelőre nem érezzük úgy, hogy ezen változtatni kellene. Ennek a folyamatnak az aktuális lépései most a kapacitásbővítés, ami egy új csarnok építésével is jár, illetve a „határátlépés”, vagyis, hogy megjelenjünk a gyártmányainkkal a szomszédos piacokon.
A szomszéd országok többségében jelentős lokális gyártókapacitás van ezekre a termékekre. Ez nem lesz akadálya a sikeres jelenlétnek?
T. Z. – Reméljük, nem. Az ottani ‒ például lengyel, román ‒ gyártók sok éve jelen vannak Magyarországon is, mégis, a piac dinamizmusa lehetővé tette, hogy eljussunk a TRM Pro Kft.-vel és a ZenSteellel oda, ahol ma vagyunk. Bízunk benne, hogy a szegmens növekedése lehetővé teszi, hogy regionális piaci szereplőkké lépjünk elő.
Ha sikerül, mi a következő mérföldkő?
M. J. – Ha a fentieket maradéktalanul sikerül megvalósítani, kérdezze meg újra, örömmel elmondjuk majd.