A Mapei azon olasz vállalatok egyike, amelyek saját fejlesztésű termékeikkel járultak hozzá a Renzo Piano sztárépítész által tervezett és a Webuild, illetve a Fincantieri Infrastructure által kivitelezett új genovai híd felépüléséhez.

A szóban forgó projekt sikeres megvalósulását a cég elsődlegesen a híd tartópilléreinek és pályájának betonszerkezetébe kerülő adalékszerek biztosításával segítette. Szaktanácsadói és alkalmazástechnikusai ezen felül az első kapavágástól az utolsó köbméter beton bedolgozásáig a nap 24 órájában a kivitelezők rendelkezésére álltak. Mi több, a Mapei a Szent György-hidat keleti irányban az A7-es autópályával összekötő fel- és lehajtó állapotának javításához, szerkezeti megerősítéséhez és vízszigeteléséhez is kínált megoldásokat. – Nagyon örülünk, hogy részt vállalhattunk a genovai Szent György-híd kivitelezésében – mondta Veronica Squinzi, a Mapei egyik társ-vezérigazgatója. – Hiszen a tartós, minősített és bevizsgált építési megoldások biztosítását mindig is fontos feladatunknak tekintettük.

A Mapei szaktanácsadói által javasolt technológiák és rendszerek, valamint a cég alkalmazástechnikusainak folyamatos kapcsolattartása a tervezőkkel, a beton előállítójával és a generálkivitelező cég mérnökeivel mind-mind fontos szerepet játszottak abban, hogy az utóbbi évtizedek talán legjelentősebb infrastrukturális beruházása – az emberi akarat és az újjászületés szimbóluma – időben megvalósulhatott.

A Morandi-híd összeomlása után alig két évvel, amikor e tragédia emléke még mindig elevenen él a köztudatban, az új híd a legjobb példa arra, hogy az ember kellő elszántsággal, odaadó és szenvedélyes munkával milyen nagy dolgokat képes véghez vinni – tette hozzá Marco Squinzi, a Mapei másik társ-vezérigazgatója.

A HÍD SZERKEZETI FELÉPÍTÉSE

A Szent György-híd egy acél és beton pályalemezből, valamint egy 1067 méter hosszú, összesen 19 szakaszból – 14 darab 50 méteres, 3 darab 100 méteres, 1 darab 40,9 méteres és 1 darab 26,27 méteres nyílásból – tevődik össze. A teljes konst­rukció 18 elliptikus keresztmetszetű vasbeton pilléren nyugszik. Az új híd szelíd formáival, elliptikus pilléreivel, hajótestet idéző pályatestével és világos színű szerkezeti elemeivel tökéletesen illeszkedik a környező tájba.

A HÍDPILLÉREK KIVITELEZÉSE

A kivitelezők a 18 elliptikus keresztmetszetű vasbeton pillért egy, az alapszerkezethez rögzített kúszózsaluzat segítségével alakították ki, ami a teljes magasság eléréséig folyamatos, megszakítás nélküli, beton bedolgozást kívánt. Ahhoz, hogy a kúszózsalu a következő szintre emelkedhessen, a bedolgozott betonnak valamennyire meg kellett szilárdulnia, hogy elbírja egyrészt a zsaluzat, másrészt az újabb betonréteg súlyát.

A pillérek 2019 júniusa és 2020 januárja között, nagymértékben eltérő időjárási és hőmérsékleti viszonyok között készültek, ezért a felhasznált betonkeverékekhez más és más kombinációban kellett alkalmazni az egyes Mapei termékeket.

A cementkötésű anyagok hidratációját és kötését befolyásoló adalékszerek kombinálásával a szakemberek teljes biztonsággal elérhették a kívánt eredményt, és garantálni tudták, hogy az egymás után bedolgozott betonrétegek mechanikai tulajdonságai megegyezzenek.
A DYNAMON XTEND W400 N egy olyan szuperfolyósító adalékszer, amelynek hozzáadásával 20 százalékkal csökkenthető a felhasználandó keverővíz mennyisége, miközben a beton kötésideje nem változik.
A DYNAMON LZ 551 adalékszer meghosszabbítja a friss beton bedolgozhatóságát anélkül, hogy lassítaná kezdeti szilárdságának kialakulását és késleltetné kötését.
A MAPEFAST ULTRA egy olyan nagy hatékonyságú, kloridmentes kötésgyorsító és fagyásgátló folyékony adalékszer, amely hideg időben javítja a beton mechanikai tulajdonságait.

Egy további, ám a megrendelők számára kiemelt fontossággal bíró szempont volt, hogy az öntött felületek a zsaluzat eltávolítását követően minél szebbek – azaz egységesebb szerkezetűek és színűek – legyenek, és a tökéletesség látszatát keltsék. A betonkeverék összetételének gondos megválasztásával és egy speciális formaleválasztó szer alkalmazásával ennek a minőségi követelménynek is sikerült ragyogóan megfelelni. Miután a helyszínen több mintadarabot is készítettek, a kivitelezők végül a MAPEFORM W60 vizes diszperziós for­maleválasztó oldat használatával javították a betonfelületek strukturális megjelenését.

A PÁLYALEMEZ KIALAKÍTÁSA

A hídpálya fémszerkezetének összeszerelését követően a Mapei az építkezés második ütemébe is bekapcsolódott, amennyiben különféle termékeket szolgáltatott a pályalemez zsugorodáskompenzált, repedésmentes betonjának kialakításához. A munkálatokat 2020 júniusában végezték. A szakembereknek ez esetben is egyszerre több műszaki elvárást kellett teljesíteniük, így például biztosítaniuk kellett a tervekben meghatározott különlege­sen magas mechanikai szilárdságot és egy adott kereten belül kellett tartaniuk a kompenzálandó zsugorodási sebességet. Nem mellékesen úgy kellett meghosszabbítaniuk a keverék bedolgozhatóságát a nyári hőségben, hogy kezdeti szilárdságának kialakulása ne lassuljon, és a betont minél előbb szintezni és simítani lehessen.

Akárcsak a fent említett hídpillérek esetében, a kivitelezők itt is bizonyos adalékszerek társításával érték el a kívánt eredményt. Ezek a termékek a következők voltak:

  • DYNAMON XTEND W202 N módosított akrilát bázisú folyósítószer, amelynek hozzáadásával jelentősen csökkenthető a felhasználandó keverővíz mennyisége, és a beton teljes szilárdulási ideje.
  • DYNAMON LZ 551 adalékszer meghosszabbítja a friss beton bedolgozhatóságát anélkül, hogy lassítaná kezdeti szilárdságának kialakulását és késleltetné kötését.
  • EXPANCRETE PLUS térfogatnövelő szer zsugorodáskompenzált betonok és habarcsok készítéséhez.

A hídpálya beton szegélyköveinek száradását és felületük esetleges megrepedezését az alábbi termékkel minimalizálták:

  • MAPECURE WG filmképző, vizes emulziós utókezelő szer, amely megvédi a beton felületét a nap és a szél szárító hatásától.

A FEL- ÉS LEHAJTÓ SZERKEZETI JAVÍTÁSA

A viadukt alapzata, oszlopai és pályaszerkezete szintén javításra és megerősítésre szorultak. A pillérek és a különféle műtárgyak függőleges falainak kialakításához felhasznált termékek:

  • MAPEFER 1K korróziógátló cementkötésű habarcs betonacélok védelmére.
  • MAPEGROUT EASY FLOW vakolatszóró géppel felhordható, szálerősítéses, zsugoro­dáskompenzált, állékony betonjavító habarcs.
  • MAPEGROUT EASY FLOW GF szálerősítéses, állékony cementkötésű habarcs betonszerkezetek fokozott képlékenységet igénylő javításához.
  • MAPELASTIC GUARD rugalmas cementkötésű habarcs betonszerkezetek és -elemek agresszív környezeti hatások elleni védelmére.
  • MAPEGROUT COLABILE B2 folyós, szálerősített, zsugorodáskompenzált betonjavító habarcs.
  • MAPEGROUT GF BETONCI NO B1 folyós, szálerősített betonjavító habarcs változó vastagságú és alakú szerkezeti javításokhoz.
  • MAPEFIX EP 585 tiszta, epoxigyanta alapú anyag fémmenetes szárak vegyi rögzítésére.

A pályaszerkezetet az alábbi termékek segítségével alakították ki:

  • MAPEFER 1K korróziógátló cementkötésű habarcs betonacélok védelmére.
  • MAPEGROUT EASY FLOW vakolatszóró géppel felhordható, szálerősítéses, zsugorodáskompenzált, állékony betonjavító habarcs.
  • MAPEGROUT LM2K 3–20 mm vastagságban bedolgozható, állékony, cementkötésű betonjavító habarcs.
  • ADESILEX PG1 állékony epoxi ragasztó szerkezeti ragasztásokhoz.
  • EPOJET szuperfolyós epoxigyanta hajszálrepedések injektálására és repedt szerkezetek „megvarrására”.
  • MAPECOAT E23 epoxi alapozó betonfelületekre, poliuretán gyanta bevonat vagy festék alá.
  • MAPECOAT PU33 két komponensű, poliuretán gyanta alapú, rugalmas betonvédő bevonat.
  • MALECH az aljzat nedvszívó képességét szabályozó és a következő réteg tapadását elősegítő mikronizált akrilgyanta bázisú diszperziós alapozó.
  • ELASTOCOLOR PAINT repedésáthidaló képességű, a vegyi hatásoknak nagymértékben ellenálló, elasztomer bázisú, rugalmas védőfesték kül- és beltéri felhasználásra.

A fel- és lehajtó pályalemezének vízszigetelését az alábbi termékekkel oldották meg:

  • PRIMER SN töltött, kétkomponensű epoxi alapozó.
  • PURTOP 400 M oldószermentes, hibrid poliurea vízszigetelő membrán födémek, falak és járható lapostetők vízzáró bevonatának helyszíni kialakítására.
  • PURTOP PRIMER NERO különleges, oldószeres alapozó aszfalt bevonatok tapadásának javítására PURTOP termékekkel vízszigetelt felületeken.

 

További információ: www.mapei.hu