Az építési területen már beépített eszközök és anyagok védelmére egy olyan speciális megoldás született a B Consulting Kft. és a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. generálkivitelező együttműködése révén, amellyel ellenőrizhetőbb a beléptetés és a vagyonvédelem jóval hatékonyabbá válik.
A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. részéről Nagy Csaba műszaki igazgatót, a B Consulting Kft. képviseletében pedig Marlok Solt stratégiai igazgatót kérdeztük a Duna Terasz Grande projektnél bevezetett új rendszer kapcsán.
A KÉSZ, mint az igény megfogalmazója és a megoldás felhasználója, miért fordult a B Consulting Kft.-hez, mi volt az probléma, ami miatt a műszaki igazgató otthagyta a bejglit tavaly karácsonykor és belekezdett a fejlesztésbe?
Nagy Csaba – A nagyléptékű projekteknél, amilyen a KÉSZ Duna Terasz Grande beruházása is, ahol egy ütemben közel 800 lakás készül mintegy 100 000 négyzetméteren, a kapcsolódó logisztikai feladatok és a megfelelő számú és minőségű szakember biztosítása, egyúttal a vagyonvédelem igencsak összetett feladat. A hatékony munkavégzés és döntéshozatal érdekében elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű és minőségű adat rendelkezésre állása, ezek rendszerbe kapcsolása. Ugyanakkor ezen adatok kinyerése alapvetően nem elég gyors, nagy az élőmunkaigénye, azaz nem hatékony és borzasztóan magas az információ-előállítás költsége. Az új rendszerrel ezeket is drasztikusan redukálni akartuk.
Emellett az építőiparban jelenleg jelentős probléma a kivitelezés során már beépített eszközök, anyagok védelme, az egyes helyiségekbe való bejutás nyomon követése. Ennek kezelésére első sorban „kulcsos őröket” alkalmaznak, akik például egy társasházi projektnél emeletenként állnak és az adott szint helyiségeinek kulcsait kezelik, az oda való ki- és belépést nyomon követik. Ennek a megoldásnak azonban több hátránya is van. Egyrészt nehéz a visszakövethetőség, hiszen a nyilvántartást a kiadott kulcsokról – ha egyáltalán van ilyen – papíron, kézzel, bediktált adatok alapján végzik. Másfelől nagyon magas az üzemeltetési költsége, tekintettel arra, hogy az őröket nagy létszámban, drágán, folyamatosan kell alkalmazni annak érdekében, hogy mindig megfelelő számú kulcsos őr rendelkezésre álljon, hogy az építési terület teljességgel le legyen fedve. Továbbá számolni kell a fluktuáció által bekövetkező információvesztéssel, valamint az újak betanítási költségeivel is. A harmadik tényező maga az ember, mely magában hordozhatja a korrupció lehetőségét, gondatlanságból, rosszindulatból elkövetett károkozást, és emiatt egy folyamatos, kiemelt felügyeletet igényel.
Éppen ezért olyan megoldást kerestünk, ami ezekre a problémákra teljeskörű megoldást nyújt. Így találtunk rá a B Consulting által kínált kulcsmenedzsment rendszerre.
Milyen nagyságú problémát jelent az építkezéseken a vagyoni kár, akár a közvetlen, akár a közvetett hatásokat tekintve?
N. Cs. – Korábbi projekttapasztalatok alapján az ezen károkból megjelenő plusz költségek elérhetik a projektérték mintegy 1,5 százalékát, azaz egy nagyobb projektnél, extrém esetben 100 milliós nagyságrendű összegről beszélhetünk. Éppen ezért ennek megfelelő kezelése, megelőzése különösen fontos. Már nem elégségesek az eddig alkalmazott excel- vagy papíralapú nyilvántartások, adatkezelések.
Ugyanakkor nemcsak önmagában az ellopott/megrongált tárgy jelent kárt, hanem ennek folyományaként annak javítása/pótlása, a jelentkező csúszás az építkezésben, mely akár kötbérveszélybe is sodorhatja a projektet.
A KÉSZ milyen konkrét elvárásokat fogalmazott meg a rendszer kiépítése kapcsán?
N. Cs. – Először is fontos volt a probléma minél pontosabb meghatározása, hiszen csak jól definiált problémára tudunk megfelelő megoldást találni. Alapos átgondolás után az alábbi elvárásokat határoztuk meg a B Consulting felé:
- Naplózhatóság: legyen naplózható a kulcsok felvétele és leadása. Legyen visszakövethető, hogy ki, mikor, milyen kulcsokat vett fel, az adott lakásokban ki járt és mikor.
- Integrálhatóság: a rendszer legyen integrálható a jelenlegi beléptető rendszerrel, vegye át a jelenleg is beléptetésre használt kártyaadatokat.
- Összekapcsolhatóság: a rendszer legyen összekapcsolható a már meglévő, például vagyonvédelmi rendszerekkel.
- Gyorsaság: az adatok gyorsan kinyerhetők legyenek a rendszerből.
- Mobilitás: a modern LEAN szemléletet is szem előtt tartva a kulcsos szekrényeknek a lehető legoptimálisabban megközelíthető helyen kell lenniük.
- Ellenállóság: a szállított megoldás legyen képes ellenállni az építőipari körülményeknek (sok kosz, por, fizikai sérülés), és az építőipari munkások igénybevételének (csapkodás, rongálás).
- Könnyű kezelhetőség: legyen egyszerűen kezelhető, minimális oktatást követően
- Skálázhatóság, bővíthetőség
- Áttelepíthetőség: az építkezés befejezését követően vihető legyen a következő projektre.
A rendszer kiépítése egy beruházás. Ennek kapcsán a KÉSZ-nek voltak a megtérülésre vonatkozó elvárásai vagy egyedi szempontjai? Mit mutatnak a számítások a teljes beruházás után?
N. Cs. – Természetesen, mint minden beruházásnál, itt is fontos szempont volt a megtérülés. A februári bevezetés óta eltelt időszak eredményeit vizsgálva a beruházás megtérülési ideje kevesebb mint 2 hónap, ha csak a kulcsos őrök kiváltásának költségét vesszük figyelembe. Emellett egy sokkal hatékonyabb nyomonkövetési rendszer segíti a kivitelezést.
Ugyanakkor ez a beruházás ezen túlmutat, hiszen egy olyan digitális megoldással gazdagodtunk, amely nagymértékben könnyíti az adatkinyerést, ezáltal a döntéshozatalt. Fontosnak tartom a működési folyamatok optimalizálását/digitalizációját, a LEAN szemlélet egyre szélesebb körű bevezetését az építőiparba. Az építőiparban sajnos még mindig él az a mentalitás, hogy „eddig is így csináltuk, most is jó lesz”, de ezen túl kell lépni. Fel kell vállalni, hogy egy új megoldás kiépítése először többletenergiát igényel, de később sokkal nagyobb a hozadéka. A megfelelő folyamatszabályozással a teljes kivitelezés rugalmasabbá (a rendelkezésre álló adatok miatt) és stabilabbá válik.
A fenti elvárások tükrében a B Consulting hogyan építette ki a rendszert?
Marlok Solt – Miután egy cégre szabott megoldásról van szó, elengedhetetlen volt, hogy a KÉSZ részéről is megkapjuk a kellő támogatást a rendszer sikeres megvalósításához, azaz legyen egy olyan kompetens és a digitális megoldások iránt elhivatott vezető, jelen esetben a Csaba, aki megrendelői oldalról is támogatja a megvalósítást a KÉSZ-en belül. A rendszer kiépítése a megrendeléstől az átadásig közel 2 hónap alatt zajlott le. A pilot projektre a Duna Terasz Grande projekt 192 lakást magában foglaló két lépcsőházát választottuk ki. Ennek kiszolgálására 5-5 blokkban, azaz összesen 10 kulcsos szekrényt szállított le a B Consulting. Az egyes blokkok leválaszthatók, így később más projekteken is bevethetők igény szerinti mennyiségben, ha kell továbbiakkal kiegészíthetők.
Mivel építési helyszínre kerül a rendszer, mire kellett ügyelni annak kialakításánál?
M. S. – A telepített beléptető konténer és kulcsos szekrények rozsdamentes acélból készültek, kimondottan az építőiparra lettek kitalálva, bírniuk kell az építkezéssel járó koszt, rongálódást stb. A rendszernek ilyen körülmények között is megbízhatóan működnie kell. Ha mégis meghibásodás történne, akkor rögtön megyünk és javítjuk. Addig is van egy vésznyitó rendszer, mechanikus nyitási rendszer, hogy az építkezést ne blokkolja. Egyébként minden egyes fiók külön cserélhető. Az üzemelésbiztonság érdekében szabotázsjelzéssel és súlyérzékelővel is el van látva minden egyes fiók, szünetmentesítő akkumulátor biztosítja a folyamatos működést, valamint kameramegfigyelés alatt áll a kulcsos szekrény.
Hogyan működik pontosan a rendszer?
M. S. – A rendszer üzembe helyezése előtt a KÉSZ IT-s csapata és a B Consulting szoftverfejlesztői elkészítették az API kapcsolaton keresztül történő adatátadást, melynek köszönhetően a területre belépési jogosultsággal rendelkező munkások azonnal jogosultságot kapnak a kulcsrendszerhez is.
Az építkezésre érkező dolgozó a bejáratnál kihelyezett beléptető konténernél a kártyájával belép, így rögzítésre kerül a rendszerben. A kulcsos szekrénynél szintén a kártyáját használva hozzáfér azon helyiségek kulcsaihoz, melyekhez előzetesen hozzáférést kapott. A kulcs leadásakor hasonlóképpen a kártyájával tudja nyitni a szükséges rekeszeket a szekrényen, így a rendszer rögzíti a kulcsok visszavételét.
A helyszíni eszközökhöz egyedi riportfelület készült, amin keresztül minden riport nagyon rövid idő alatt, webböngésző alapon hozzáférhető, exportálható. Így pontosan nyomon követhető, hogy adott időszakban ki tartózkodhatott az adott helyiségben, ki vette fel a kulcsot, ki adta le, mennyi időt töltött bent, az adott építkezésen/helyiségben milyen szakági munkaidők lettek elhasználva. Ezen információk a projektkövetést (pl. a leigazolt teljesítések és létszám ismeretében egy-egy időszak teljesítménye gyorsabban meghatározható), a további projektek tervezését (pl. egy adott szakember milyen teljesítésre képes, egy helyiség munkaigényének kalkulációja) és magát a döntéshozatalt is megkönnyítik.
N. Cs. – Emellett érdemes megemlíteni, hogy az új rendszer összekapcsolható a már meglévő vagyonvédelmi rendszerrel. Naponta történik 3D kamerás állapotfelmérés a kivitelezés teljes területén, az ebből nyert adatokat – pl. hiányzik az egyik csaptelep az egyik helyiségben – összevetve az új rendszer által nyújtott adatokkal, meg lehet határozni, hogy mikor történt például a lopás, ki járt az adott időszakban a helyiségben. Ezzel az adattal/bizonyítékkal már fordulhatunk az érintett vállalkozóhoz. A két rendszer kombinációja elég komoly visszatartó erőt jelent.
A fentieken túl milyen egyéb adatokat nyújt még a rendszer?
N. Cs. – A kulcscsomókon található tag (jeladó) számos információt szolgáltat. A taget hozzáérintve egy NFC technológiával ellátott mobilhoz megjelennek az adott kulcshoz tartozó helyiség/lakás adatai, például hiány- vagy hibalisták. Ezzel a módszerrel egy gyors áttekintést kapunk anélkül, hogy a helyiségekbe be kellene mennünk, mely idő- és költségmegtakarítást eredményez ellenőrzéskor.
Van QR kóddal ellátott kulcsos szekrényünk is, és abban az esetben, ha nem akarok felmenni az adott helyiségbe, kulcsot felvenni hozzá, de látni szeretném, hogy az adott helyiség, hogy áll, beolvasom az adott helyiség kulcsát tartalmazó rekeszen elhelyezett QR kódot, és ugyanúgy látom az adott helyiséghez/lakáshoz tartozó adatokat, ezáltal egy nagyobb projektnél könnyebban tudjuk kezelni a hiány- és hibapontok pótlását, javítását.
Milyen további fejlesztést terveznek az első tapasztalatok alapján?
N. Cs. – A kiépített rendszer csak egy alap, amelyet mindenképpen érdemes továbbfejleszteni, mélyebben integrálni a meglévő rendszereinkbe. Ennek része a keletkező adatokból előállított kimutatások, riportok finomítása, az automatizáltság növelése. A fentiek alapján egyértelműen látszanak a digitális megoldásokban rejlő lehetőségek, úgymint jobb tervezhetőség, megalapozottabb és gyorsabb döntéshozatali képesség, hatékonyabb munkaszervezés és nem utolsósorban költségoptimalizálás. Ehhez viszont kellő nyitottság és elköteleződés szükséges az új technológiák iránt.
Kuczogi László okl. építő mérnök, okl. mérnök közgazdász,
„Az építőipar digitális átállása” rovat vezetője