Jelen cikk a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának Tudományos Diákköri Konferenciájára készült, „Korszerű építészeti módszertanok hatása a tervezési folyamatra” című dolgozatot mutatja be, mely a XXXIV. OTDK Műszaki Tudományi Szekciójának Építészeti Tervezés Tagozatában III. helyezést ért el.

A Lechner Tudásközpont szervezésében megvalósult „Lechner Kiválósági Program” utóéleteként a magyarországi építészképzés több intézményében is jelentős eredményeket értek el diákok. A korszerű építészeti módszertanokat bemutató kurzusok nagy népszerűségnek örvendtek, a tananyag nyomán több hallgató is tudományos diákköri kutatómunkába kezdett, ezek egyikéből született ez az írás.
A KUTATÁS INDÍTTATÁSA, CÉLKITŰZÉSEK

A kutatásunk során a korszerű építészeti-mérnöki technológiák alkalmazási lehetőségeit vizsgáltuk. Célunk volt feltérképezni, hogy a magyarországi építészképzésekben a kutatás időpontjában kevés kivétellel még csak szabadon választható kurzusként megjelenő, épületinformációs modellezéssel (Building Information Modelling – BIM), illetve számítógéppel segített tervezéssel foglalkozó tantárgyak keretében elsajátítható tudás miként befolyásolhatja az építészhallgatók tervezési munkafolyamatait.
A különböző tervezőszoftverek, internetes és térinformatikai adatforrások, innovatív módszertanok jelentősége a képzések ideje alatt még nem, vagy csak nagyon ritkán tudatosul a hallgatókban.

A szakmába kikerülő frissdiplomások tudása nem kellően gyakorlatias, az oktatás folyamán csak kevés esetben tapasztalják meg az építőipai folyamatok valós lefolyását. Pedig a hallgatók a megfelelő munkafolyamatok megválasztásával a tervezési feladataik teljesítése során, valamint az egyetemről kikerülve is számottevő értékes energiát takaríthatnának meg. Fontosnak tartjuk ezért, hogy időben megismerkedjenek a rendelkezésünkre álló technológiák, módszertanok és szoftverek nyújtotta lehetőségekkel. Fő célunk a hallgatók jelenlegi ismereteinek és az általuk alkalmazott módszertanoknak a feltérképezése volt.
A TÉMA FELDOLGOZÁSÁNAK MÓDSZERE
A kutatás előzményeként definiáltuk a vizsgálni kívánt korszerű építészeti módszertanokat és eszközöket. Felkutattuk a nyilvános platformon elérhető építésügyi és településügyi adatforrásokat, például az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer (TeIR), vagy a Központi Statisztikai Hivatal rendelkezésünkre álló adatbázisait [1], [2].
Elemeztük, hogy milyen korszerű adatkezelési technológiákat használhatunk, ez alapján meghatároztuk a térinformatikai rendszerek (Geographic Information System – GIS) és a távérzékelés (Remote Sensing – RS) építészek számára is releváns eszközeit és módszertani elemeit [3], [4], [5].
A pécsi építészhallgatók nagyjából képzésük időtartamának felét töltik digitális munkakörnyezetben. Ezért a legoptimálisabb munkamódszerek megválasztásához fontosnak gondoltuk az épületinformációs modellezés alapfogalmainak tisztázását is [6].
A kutatás során a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karának 2018 őszi szemeszterében aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező építész, építészmérnök és építőművész szakos hallgatóinak mindennapi gyakorlatára voltunk kíváncsiak. Kvantitatív módon gyűjtöttünk információt az általuk alkalmazott tervezési módszertanról, az egyetemi projektek során felmerülő problémákról, valamint jövőbeni munkahelyükkel kapcsolatos elképzeléseikről.
A KÉRDŐÍV FŐBB EREDMÉNYEI
Kérdéseinket négy fő kategóriára bontva tettük fel. A kitöltők anonim alapadatainak felmérése után információt kértünk az általuk feldolgozott egyetemi tervezési projektek felépítéséről, az ezek során felmerülő nehézségekről, valamint a problémák megoldásaként alkalmazott hallgatói munkamódszerekről.
A tervezési feladatok feltérképezése során összegyűjtöttük a diákok körében általánosságban felmerülő teendőket, majd elemeztük, hogy tapasztalataik szerint milyen mértékben várják el oktatóik egy félév során ezeknek a tevékenységeknek az elvégzését.
Kikértük a hallgatók véleményét arról is, hogy ők mennyire látják szükségesnek ezeket a feladatrészeket saját tervezési módszertanuk fejlődése és terveik megalkotása szempontjából. A két különböző aspektust grafikonon ábrázoltuk, majd ezeket összevetve figyeltük meg az eredményeket, melyek kivonatát az 1. ábrán mutatjuk be.

A digitális tervdokumentáció előnyben részesítése a manuális eszközök alkalmazásával szemben mindkét szemszögből egyértelmű volt, viszont a hallgatók a digitális 3D modellek készítésére jelentősen több hangsúlyt fektetnének, mint ahogyan azt – elképzelésük szerint – oktatóik elvárják tőlük.
Az egyetemi tervezési projektek során a hallgatók által felvetett problémák megértéséhez a feladatok teljesítéséhez rendelkezésre álló félévet három fő periódusra bontottuk: a koncepcióalkotás, a félévközi tervezés, valamint a tervek prezentációjának időszakára. Ezekre vetítve fogalmaztunk meg állításokat, majd rögzítettük a hallgatók reakcióit.
A koncepcióalkotás időszakában a tervezési helyszín, valamint az ahhoz kapcsolódó épített környezet felmérésével járó feladatok okozták a legtöbb bonyodalmat a diákok számára (2. ábra). Nehezen jutnak hozzá pontos geodéziai adatokhoz, ezek hiánya pedig hátráltatja a terepmodellek és a helyszínrajzok elkészítését.

A félévközi tervezés szakaszában lényeges hátrányt jelent az az idő- és energiaveszteség, ami a hallgatók sokszor hiányos szoftverismeretéből adódik (3. ábra). A tervdokumentációk grafikai kidolgozása, a tervezett épületek szemléletes bemutatása a rosszul megválasztott munkamódszerek miatt a kelleténél jóval több energiát vesz igénybe a hallgatók szerint. A válaszadók harmada jelentette csak ki, hogy teljes magabiztossággal használja az általa előnyben részesített tervezőszoftvert. Általánosságban a diákok sokkal magabiztosabban bánnak a programok 2D-s eszközeivel, mint a 3D-s elemekkel.

A harmadik fázisban, a prezentációk során, a félév közben történő változtatások miatt lemorzsolódó adatok okozzák a legtöbb problémát (4. ábra). Felmerül a hallgatókban az automatizálhatóság igénye, hiszen ezeknél a munkafolyamatoknál sok ismétlődő feladatot végeznek el, melyek alatt a helyesen megválasztott módszerekkel szintén időt spórolhatnának.

ÉPÍTÉSZIRODÁKKAL KÉSZÍTETT INTERJÚK EREDMÉNYEI
A hallgatói oldal ellenpólusaként felkerestünk három különböző érdekeltséggel és szervezeti felépítéssel rendelkező pécsi építészirodát, és interjúk keretén belül megkérdeztük véleményüket többek között
az általuk alkalmazott pályakezdő fiatal építészek kompetenciáiról és a velük szemben támasztott elvárásaikról. Mindhárom irodánál jellemző volt, hogy az új kollégák szerteágazó ismeretanyaggal rendelkeznek, viszont a tudásuk nem kellőképpen gyakorlati és projektorientált. A szoftveres ismeretek kérdésében eltérőek voltak az álláspontok. Egyesek úgy érezték, hogy 75–80%-os tudással kerülnek ki a friss diplomások az egyetemről, mások viszont alig adták meg a 10%-ot. Abban viszont egyetértettek, hogy a szoftverismeretnél fontosabb, hogy a felhasználók értsék azok működési logikáját, nyitottak legyenek az új programok elsajátítására és rendelkezzenek megfelelő tanulási készséggel, hiszen csak így tudják elsajátítani az irodában alkalmazott munkamódszereket és eljárásokat. A technológia fejlődésével és a megrendelői igények módosulásával ugyanis bármikor indokolt lehet egy-egy újabb (cél)szoftver bevezetése. Emellett az emberi értékrendet és a munkához való hozzáállást hangsúlyozták mint kiemelten fontos tulajdonságot.
Kíváncsiak voltunk továbbá az irodák munkamódszereire, adatcsere-folyamataira és az új technológiák iránti nyitottságukra. A megkérdezettek jellemzően állandó szakági csapattal dolgoznak együtt, ahol eltérő az adatszolgáltatás módja. A 2D rajzok mellett egyes szereplők már alkalmazzák az IFC- és 3D modell-alapú adatcserét is, viszont a szakági partnerek hajlandósága az átállásra nagyon különböző. Az irodák pozitívan nyilatkoztak az új technológiákról, érdeklődtek például a pontfelhő előállítása iránt, de az új módszertan elsajátítása helyett inkább külön szakágként tekintenek a távérzékeléssel történő felmérésre, és ezeket jellemzően alvállalkozókkal végeztetik el. A megkérdezettek hallottak már a BIM módszertanról, amely még nem része a napi rutinjuknak, de érzik a benne rejlő lehetőséget, és nyitottak a bevezetésére. Egyetértettek abban, hogy az átállás egy komplex folyamat része, amelyhez az építőipari beruházás minden szereplőjének a hajlandóságára és felkészültségére szükség van, és tisztában vannak azzal, hogy komoly változáshoz fog vezetni irodájuk életében.
ÖSSZEFOGLALÓ
A kutatás során egyértelműen kiderült, hogy a hallgatók úgy gondolják, hogy a korszerű eszközök, módszertanok és technológiák megismerésével, valamint ezek alkalmazásával javulhat hatékonyságuk egyetemi feladataik teljesítése során. Ezt alátámasztja az is, hogy a válaszadók 80%-a hallott már a BIM módszertanról és a tudását szívesen mélyítené ilyen jellegű ismeretekkel. A félév során különféle szoftvereket használnak feladataik elkészítéséhez, és fontosnak tartják, hogy több tervező- és egyéb célszoftver megismerésére legyen lehetőségük. Emellett kiemelt figyelmet szentelnének a virtuális térben történő együttműködésre, illetve a projektorientált, csoportos hallgatói munkavégzés gyakorlására.
A PTE Műszaki és Informatikai Karán a szabadon választható tárgyak mellett a kutatás kezdete óta tovább bővültek a korszerű ismereteket nyújtó kötelező kurzusok is, aminek köszönhetően lassan kikerülhetetlenné válik a hallgatók számára a legújabb technológiák megismerése. Ilyen kurzusok például a „Digitális prezentáció” és a „Digitális építészet”, amelyekben több, BIM modell készítésére és kezelésére alkalmas tervezőszoftver gyakorlati ismerete mellett elméleti képzést is kapnak a hallgatók. Részletesen megismerkednek a módszertan nyújtotta lehetőségekkel és alkalmazási területeivel, illetve a BIM alapú projektek során felmerülő kihívásokkal. Az egyetem célja, hogy a folyamatosan bővülő, elméleti és gyakorlati tudásra egyaránt fókuszáló képzéspaletta segítségével a közeljövőben végző hallgatók kivétel nélkül rendelkezzenek az alapvető BIM-es ismeretekkel.
A dolgozat teljes terjedelmében a következő linken érhető el:
https://mik.pte.hu/20182019-akademiai-ev-dijazott-dolgozatai
Szakirodalmi hivatkozások [1] Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer https://www.teir.hu/ [2] Központi Statisztikai Hivatal http://www.ksh.hu/tevekenyseg_kozerdeku [3] Bartha G. – Havasi I.: Térinformatikai alapismeretek. Miskolci Egyetem Földtudományi Kar, Miskolc, 2011, 3. [4] Rhind, D.: Understanding G. I. S. Environmental Systems Research Institute, 1990 [5] Bácsatyai L. – Márkus I.: Fotogrammetria és távérzékelés. Nyugat-Magyarországi Egyetem Erdőmérnöki Kar, Sopron, 2001, 11–14. [6] Zagorácz M. – Szabó B.: BIM kézikönyv. I. kötet, Lechner Nonprofit Kft., Budapest, 2018, 48–51. |