Az építkezési helyszínek egyre kifinomultabbak és bonyolultabbak – ugyanúgy, mint a toronydaruknál használt technológia. A daruszerelőknek és a daruvezetőknek ma olyan készségekkel kell rendelkezniük, amelyek sokban különböznek az eddigiektől. A képzésük és az építőipari cégek által elvárt képességek azonban Európa-szerte nagyon különböznek.
„Az a célunk, hogy növeljük a biztonságot az építkezéseken Európa-szerte. Ezért van szükség a daruszerelők és daruvezetők harmonizált képzésére" mondta Dr. Peter Schiefer, aki a Wolffkran AG vezérigazgatója és a CECE azon szekciójának vezetője, amely az európai toronydaru gyártók érdekeit koordinálja. A közelmúltban két anyagban foglalták össze az iparág ajánlását: „Egy harmonizált európai toronydaru szerelő licenc" és „Egy harmonizált európai toronydaru vezető licenc" címmel.
A gyártó cégek egy minimális képzési követelményrendszer felállítását szorgalmazzák. A tréningeken biztosítanák azt az ismeretanyagot és készségek elsajátítását, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a toronydaru szerelők és toronydaru vezetők önállóan és biztonságosan dolgozhassanak. Céljuk egy úgynevezett „Európai bizonyítvány" létrehozása, amit ezeknek a munkavállalóknak meg kellene szerezni, hogy minősített toronydaru szerelőként vagy vezetőként dolgozhassanak.
A képzési követelmények Európában nem harmonizáltak. Még Németországban sem elég szigorúak a jogszabályok. A toronydaru vezetőknek csak bizonyítaniuk kell, hogy képesek vezetni a gépet. Ezt egy magán szervezet, a ZUMBau által szervezett tréningeken és teszteken lehet megszerezni. Hasonló előírások vannak Nagy-Britanniában is, Franciaországban a teszteléseket a „CACES" követelmények alapján végzik el. Olaszországban nemrég került végrehajtásra a D.Lgs n.81/2008 jogszabály, amely követelményeket tartalmaz és képzéseket ír elő az üzemeltetőknek, de jelenleg nem tartalmaz semmit a szerelőkre nézve.
Felkérik az európai toronydaru gyártókat, hogy határozzák meg a tréningek minimum követelményeit, amelyeket egy ingyenes írásbeli és gyakorlati vizsga zárna le. A toronydaru vezetői tanfolyamnak minimálisan tartalmaznia kell: nemzeti szabályok és előírások ismertetése, általános biztonsági előírások, darukezelési technikák, gém és teherhordó konzol, terhelési diagramok értelmezése, stabilitás és baleset megelőzés, valamint gyakorlati feladatként végigvezetni egy-egy működési sorozatot.
A képzés harmonizálásának tartalmaznia kell az elismert tesztelési helyek meghatározását, képzett vizsgáztatókkal, a helyszínen legalább kéttípusú toronydaruval, és kijelölt területeket, ahol a gyakorlatokat megfelelően lehet elvégezni.
Hasonló ajánlások készülnek a toronydaru szerelők harmonizált képzésére is. A képzésnek tartalmaznia kellene például egy toronydaru részeinek ismertetését, elhelyezését és szintezését, a helyes beállítást és a biztonsági berendezéseket, a stabilitási feltételeket a daru működése során, amikor üzemen kívül van, a daru összeállítása illetve szétszedése során, valamint alapfokú villamossági ismereteket.
A részletes ajánlások angol, német, olasz, spanyol és francia nyelven letölthetők a CECE honlapjáról: http://www.cece.eu/publicationsDetail.php?id=876&mem=0.
____________________________________________________________________________
A Bizottság az Európai Építőipari Berendezésekért (Committee of European Construction Equipment - CECE) egy elismert szervezet, amely az európai építőipari berendezés gyártókat és a kapcsolódó iparágak szereplőit képviseli és támogatja annak érdekében, hogy harmonizált jogszabályokkal és előírásokkal tisztességes versenyhelyzetet teremtsen. A CECE egy európai hálózat, melynek Brüsszelben van a titkársága, és 14 különböző európai országban van 16 szövetségi irodája. A CECE 1200 céget tud maga mögött. 2012-ben ezeknek a gyártóknak a teljes forgalma 25 milliárd EURO volt, és 130.000 embert foglalkoztattak. Az európai építőipari gépek a világ össztermelésének a 20%-át képviselik. A gyártók között vannak nagy európai és multinacionális vállalatok európai gyártóbázisokkal, de a többség kis-vagy közepes méretű vállalat.
Forrás: CECE